To enorme brands dropper Amazon
På kort tid har to verdenskendte brands valgt at droppe samarbejdet med Amazon. Flere kan være på vej, mener ekspert.
Både Nike og Ikea går bort fra at sælge produkter direkte gennem Amazon.
For det amerikanske sportsmærke, Nike, skyldes bruddet, at man ønsker mere kontrol over brandet og den måde, produkterne blev markedsført på.
Det handler om at skabe den bedst mulige kundeoplevelse, lyder det fra Heidi O’Neill, Nike-direktør med ansvar for detail- og kundeområdet i et interview med Bloomberg.
Hun fremhæver forhandleren Foot Locker Inc. som en godt eksempel, hvor kunderne har mulighed for at bruge en særlig Nike-app i butikkerne. Det er ikke muligt på Amazon.
- Ved at have oplysninger fra kundernes købshistorik - og måske deres løb- og træningshistorik - kan vi bygge en tættere tilknytning til kunderne og dermed yde en bedre service, siger Heidi O’Neill til Bloomberg.
Trods bruddet bliver Amazon ikke støvsuget for Nike-produkter. Markedspladsen har stadig aftale med eksterne forhandlere af det kendte mærke.
Flere kan være på vej
Gennem en testperiode har Ikea solgt produkter i småtingsafdelingen - såsom grydeskeer og lamper - til amerikanske kunder direkte gennem Amazon.
Men det samarbejde er ikke blevet forlænget, selvom Ikea ellers arbejder på at styrke salget på nettet. Det bekræfter den svenske boliggigant til mediet The Drum uden dog at komme nærmere ind på årsagen.
Ifølge Randy Konik - en amerikansk detailekspert fra investeringsbanken Jeffries - kan flere store brands meget vel være på vej væk fra Amazon.
- Bruddet (med Nike, red) viser os, at stærke brands er klar over, at trafik på deres egne hjemmesider er mere bæredygtigt, mere profitabelt og faktisk også styrkende for brandet, mens trafik og omsætning fra Amazon.com er mindre profitabelt og ikke fremhæver brandet på samme måde, siger han ifølge Retail Detail.
- Vi tror, at mange stærke tøjmærker - og ikke-tøjmærker - vil fortsætte med at begrænse, eller helt undgå, forbindelser til Amazon fremover.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Louis Nielsen: Aftaler i shoppingcentre bremser ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops