Styrelse: Kundeklubber kan hindre konkurrence
For meget kundeloyalitet kan skade konkurrencen på det danske marked, mener Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Mange butikker og kæder har efterhånden en. En kundeklub.
Men for mange af de populære kundeklubber kan skade konkurrencen på det danske marked, vurderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST) over for Politiken.
En ny Megafonundersøgelse foretaget for KFST viser, at tre ud af fire danskere er medlemmer af en eller flere kundeklubber. Undersøgelsen viser også, at mere end halvdelen af dem, der er medlem af en kundeklub, ikke har styr på de fordele, som et medlemskab giver dem.
Hos KFST frygter man, at medlemskaberne får forbrugerne til at glemme at tjekke, om prisen på en vare i en medlemsbutik stemmer overens med kvaliteten, fortæller direktør i KFST Agnete Gersing til Politiken. Lektor i forbrugsstudier på Syddansk Universitet Jan Møller Jensen siger til avisen, at forskning viser, at kunder med et medlemskort er mindre tilbøjelige til at afsøge markedet for alternative priser og muligheder.
Matas' kundeklub Club Matas er med sine 1,3 millioner medlemmer en af de største kundeklubber herhjemme. Her mener informations- og miljøchef Henrik Engberg Johannsen ikke, at kundernes loyalitet skader konkurrencen. Der er ikke noget, der forhindrer andre i at etablere en lignende klub, siger han til Politiken.
LÆS OGSÅ: Milliarder af opsparede loyalitetspoint går til spilde
Læs hele artiklen på PolitikenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Louis Nielsen: Aftaler i shoppingcentre bremser ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops