Skepsis og åbne arme: Sådan bliver Nettos store nyhed modtaget
Både konkurrenter og eksperter har været ude at kommentere på Nettos nye digitale platform. Coop byder velkommen.
Gårsdagens største nyhed i detailbranchen var uden tvivl præsentationen af den digitale platform Fillop, som Netto nu tester i en betaversion.
Satsningen har fået masser af ord med på vejen fra både eksperter og konkurrenter i medierne.
Blandt de mere skeptiske stemmer er detaileksperten Henning Bahr. Han kan godt se idéen i konceptet, men vurderer samtidig, at der indtil videre ikke er potentiale for en milliardforretning.
- Hvis de ikke udvider det her koncept, så tror jeg ikke, de kan komme op og ringe. Nu starter de med denne version, og så vil jeg tro, at de begynder at bygge ovenpå, siger han til Berlingske.
Forventer en effekt
Men det vil rykke ved markedet, når Netto går i luften med en digital satsning af denne størrelse, mener en detailekspert fra virksomheden Birch og Birch fast i BT.
- Det kommer nok ikke til at betyde, at alle pludselig køber dagligvarer på nettet, men i og med, at det er Netto, der går ind i markedet, så vil det nok rykke noget, siger Flemming Birch til BT.
- De mener det her alvorligt, det er der ingen tvivl om. Og når Danmarks største supermarkedskæde begynder at sælge varer online, vil det alt andet lige få flere til at købe dagligvarer på nettet, fortsætter han.
Byder konkurrent velkommen
Nogenlunde samme pointe finder vi hos konkurrenten Coop, hvor man byder Nettos digitale platform velkommen. For det kan åbne flere forbrugeres øjne for nethandel og dermed få markedet til at vokse.
Sådan lyder budskabet i hvert fald fra Morten Viktor i Fødevarewatch. Han er kommerciel direktør for netbutikken Coop.dk Mad.
- Det er dejligt, at Salling Group melder sig ind med mere end bare Bilka to Go og Skagenfood, fordi det er med til, at danskerne får ind på rygraden, at selvfølgelig kan de købe deres dagligvarer online, siger han til erhvervsmediet.
- Det er bare et spørgsmål om, hvem de har lyst til at gøre det hos, fortsætter han.
Fillop giver mulighed for at få leveret basisvarer til døren - eksempelvis en gang eller to om måneden. Priserne er de samme som i de fysiske Netto-butikker og der kan vælges varer fra hele Nettos sortiment, undtagen ferskvarer.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter