Selvopfundne fødselsdage skal sikre ekstra salg
Supermarkeder bestemmer selv datoen for deres fødselsdag. - Det ville ikke kunne betale sig, hvis alle kæder holder fødselsdag på samme tid.
I friske tilbudsaviser lægger Superbrugsen og Kvickly op til fejringen af fødselsdag, selvom ingen af de to kæder reelt fylder år. Det skriver BT.
Superbrugsen fylder år i januar, mens Kvickly må vente helt til november. Men det forhindrer ikke Coop i at starte festen i marts. Ifølge informationsdirektør Jens Juul Nielsen bliver datoen lagt, så den ikke kulminerer med konkurrenterne.
- Det ville ikke kunne betale sig, hvis alle kæder holder fødselsdag på samme tid. Der kommer flere kunder i butikken, når vi har fødselsdag, og de køber mere, end de plejer. Så det har markant betydning for vores omsætning, siger han til BT.
Et andet eksempel er Føtex, som sidste år nåede at markere sin 60 års fødselsdag i tilbudsaviser fra både januar, maj og september, selvom den egentlig mærkedag ligger i november. Det skriver TV2.
Men brugen af fødselsdag i markedsføringen er som udgangspunkt i orden, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.
- Det afgørende er sådan set ikke, om du kalder det fødselsdagstilbud, påsketilbud eller knaldtilbud. Det afgørende er, at de bagvedliggende regler for tilbudsvarer bliver overholdt, siger specialkonsulent Carsten Strøjer til TV2.
LÆS OGSÅ:
Læs hele artiklen på BTFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter