Se de nye retningslinjer for normal- og tilbudspriser
Afstemning
Der bliver snart indført nye regler, som kommer til at ændre markedsføringen af tilbudspriser i detailhandlen.
Forbrugerombudsmanden kommer nu med reviderede retningslinjer for prismarkedsføring.
Det sker i forbindelse med en ny bestemmelse om prisnedsættelser i prismærkningsbekendtgørelsen.
Ændringerne indebærer blandt andet, at en vare fremover skal have haft sin normalpris i mindst 30 dage, før prisen kan anvendes som sammenligningsgrundlag ved en prisnedsættelse. Den tidligere seks-ugers periode ændres dermed til en 30-dages periode.
Som en konsekvens ændres perioden for, hvor længe et tilbud må vare forholdsmæssigt fra 2 uger til 10 dage.
Ændringen indebærer desuden, at de erhvervsdrivende skal oplyse den laveste pris en vare har kostet de seneste 30 dage ved markedsføringen af en prisnedsættelse.
Dette gælder også, hvis en erhvervsdrivende bruger udtryk, der indikerer en prisnedsættelse i sin markedsføring. Som eksempler på sådanne udtryk kan nævnes ”tilbudspriser”, ”Black Friday-priser” og ”Halloween-priser”.
Der er ingen undtagelser til den nye regel i prismærkningsbekendtgørelsen, og de erhvervsdrivende vil derfor ikke længere kunne markedsføre kortvarige kampagner af 3-dages varighed, uden at afbryde normalprisperioden på de 30 dage, hvilket har været muligt efter de tidligere retningslinjer.
Hvis ikke en pris har været gældende i mindst 30 dage forinden et tilbud, kan prisen således ikke anvendes som en normalpris ved markedsføring af et tilbud.
Markedsføres en vare med en tilbudspris på 400 kroner i et Black Friday tilbud i slutningen af november, vil den erhvervsdrivende derfor skulle oplyse denne pris som normalprisen, hvis samme produkt sættes på juletilbud i december.
LÆS OGSÅ: Siger leverandørernes priser imod: - Den bider vi altså ikke bare på
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Stigende priser sender danskere i armene på digitale tilbudsaviser
Årets store udsalg drukner i detailsalget for november
Kinesisk udsalgsdag kunne mærkes på det danske marked
Nye tal: Danskerne vil bruge færre penge på sommerudsalget
Afstemning
Seneste nyheder
Tidligere topfigur får plads i KFI-bestyrelse
Landsdækkende kæde sælger mere - men indtjeningen dykker
Marketingchefen i Irma forlader Coop
Nemlig.com indgår overenskomst med 3F
Kunder tømmer butikkerne for varer med Irma-logoet
Joe & the Juice må betale millioner i sag om diskrimination
Firma bag ubemandede butikker indgår aftale med ny kæde
Ny discountkæde bruger grænsehandlen i markedsføringen
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops