Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Så meget vil danskerne bruge på nettet i 2014

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 3 December 2014 kl. 10:07 af: Freja Thorbech

Danskernes forbrug på nettet stiger markant og runder i 2014 en milliardstor milepæl, viser nye beregninger.

Danskerne klikker sig til varer på nettet som aldrig før.

Alene inden for de første tre kvartaler har året budt på en vækst på 19 procent i forhold til sidste år. Det viser nye beregninger fra Dansk Erhverv på baggrund af data fra Nets og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. I 2014 vil den samlede danske e-handel nå op på hele 82 milliarder kroner.

- Det tegner til at blive et rigtig pænt år for e-handlen. Mange danskere har taget e-handlen til sig, og Dansk Erhvervs estimater af julehandlen viser desuden, at cirka en femtedel af danskernes julegavebudget vil blive brugt på nettet i år, siger politisk konsulent i Dansk Erhverv, Marie Louise Thorstensen, i en udtalelse.

En lille del af det samlede forbrug

Det samlede forbrug på nettet vil dog ifølge Dansk Erhvervs beregninger kun udgøre 10 procent af det samlede danske forbrug.

- Trods de flotte vækstrater for e-handlen udgør e-handlen stadig kun cirka 10 procent af danskernes privatforbrug. Nogle indkøb passer rigtig godt til nettet, hvor man med få museklik kan få bragt varen lige til døren, mens danskerne i forbindelse med andre køb stadig foretrækker at gå ned i butikken, hvor de kan se og mærke varen eller få rådgivning af ekspedienten om varen, siger Marie Louise Thorstensen.

Det er især varer som tøj, sko, rejser og elektronik, som danskerne køber online. Marie Louise Thorstensen opfordrer med udgangspunkt i tallene de danske detailhandlere til at tænke på tværs af kanaler.

- Den markante vækst i e-handlen understreger, at det er vigtigt, at de forskellige salgskanaler i detailhandlen understøtter hinanden og spiller sammen, hvis de vil klare sig i konkurrencen i fremtidens detailhandel, siger hun.

LÆS OGSÅ: Ny rapport: Der er ingen vej uden om cross channel



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD