Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Regeringen vil beskytte danske varemærker i Kina

Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) har underskrevet en aftale med de kinesiske myndigheder for varemærker i forsøget på at beskytte danske mærkevarer i Kina.
Foto: ft.dk



Wednesday den 11 September 2013 kl. 09:31 af: Freja Thorbech

Mange danske virksomheder har haft problemer med at etablere sig i Kina på grund af reglerne om varemærkeregistrering. Det skal en ny aftale gøre op med.

Kina er af mange eksperter udråbt til at være fremtiden for blandt andet detailhandlere. Mange oplever dog problemer med at etablere sig i Kina på grund af de kinesiske regler om varemærkeregistrering.

LÆS OGSÅ: Danske detailhandlere søger mod Kina

Det vil regeringen nu til livs, og erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) har derfor under et besøg i Kina underskrevet en samarbejdsaftale med de kinesiske myndigheder for varemærkeregistrering.

- Jeg er meget tilfreds med, at der på dansk initiativ er blevet udarbejdet en samarbejdsaftale med den kinesiske Statsforvaltning for Industri og Handel om et styrket samarbejde på varemærkeområdet, siger ministeren i en udtalelse.

Danske mærker eksisterer allerede i Kina

Problemerne for de danske virksomheder opstår, fordi reglerne om varemærkeregistrering er anderledes i Kina. Det forsøger nogle opfindsomme kinesere at udnytte. De registrerer fuldt lovligt internationale varemærker i Kina, inden de pågældende mærker selv får det gjort. Når mærkerne så vil ind på det kinesiske marked, er de nødt til at punge ud for at købe rettighederne til egne varemærker tilbage. Det er noget som både Hummel og Bruuns Bazaar tidligere har oplevet.

- Nogle danske virksomheder har haft problemer med de kinesiske varemærkeregler, og aftalen skulle gerne være med til at forhindre dette i fremtiden, siger Henrik Sass Larsen.

Med aftalen vil man etablere en række konkrete mekanismer til at styrke og videreudvikle samarbejdet mellem Kina og Danmark på varemærkeområdet. Det vil blandt andet ske gennem udveksling af information om vigtige lovgivningsmæssige ændringer, vigtige afgørelser fra varemærkekontorerne og domstolene samt udveksling af sagsbehandlere.

LÆS OGSÅ: Kinesere stjæler danske mærker



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD