Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Prisportaler fremmer konkurrence og sænker priser

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 11 October 2012 kl. 15:14 af: Freja Thorbech

En ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen konkluderer, at prisportaler på nettet har en positiv effekt.

Konkurrencen bliver styrket, og priserne bliver sænket. Det er effekten af prisportaler på nettet.

Sådan lyder en af konklusionerne i analysen ”Prissammenligninger på internettet”, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggør i dag. Det skriver styrelsen i en pressemeddelelse.

Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) er glad for den effekt, som prisportalerne har.

- Prisportaler hjælper forbrugerne til at gøre det bedste køb og bidrager til at skabe vækst i samfundet. De stimulerer virksomhederne til at konkurrere om at tilbyde de bedste produkter til den billigste pris. Det er til gavn for både forbrugerne og samfundet, siger Ole Sohn i en udtalelse.  

I løbet af de sidste tre år har de tre mest besøgte danske prisportaler tilsammen haft gennemsnitlig 3,2 millioner besøg om måneden.

Portaler bør følge retningslinjer

Forbrugerne bruger primært prisportalerne til at hente information om priser og til at tjekke, at de handler til den laveste pris. Virksomhederne kan bruge prisportalerne til at markedsføre sig og få en større kundekreds.

Som et led i regeringens forbrugerpolitiske eftersyn ”Trygge forbrugere, aktive valg”, præsenterer erhvervs- og vækstministeren en række retningslinjer for prisportalerne.

- Det er i alles interesse, at prisportalerne fungerer effektivt. Desværre er det ikke altid tilfældet. Det anbefales derfor, at prisportalerne følger nogle simple retningslinjer, som kan skabe klare spilleregler for portalerne, siger Ole Sohn.

Anbefalingerne fra ministeren er:

  • Alle virksomheder bør have adgang til at vise deres produkter på prisportalerne på lige vilkår.
  • Forhandlerne skal ikke kunne betale sig til en bedre placering end det billigste produkt.
  • Det bør tydeligt fremgå, hvordan prisen er beregnet, og hvor mange virksomheder der sammenlignes med.

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD