Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Portræt: Danmarks mest atypiske shoppingcenter

Foto: Københavns Lufthavn



Sunday den 8 March 2015 kl. 11:10 af: Freja Thorbech

Et automatisk stort flow samt en lille snert af sindssyge hos kunderne, giver Danmarks mest atypiske shoppingcenter en stor fordel i forhold til traditionelle shoppingcentre.

26 millioner mennesker passerer hvert år igennem Københavns Lufthavn og dermed også gennem lufthavens shoppingcenter, der må siges at være et af Danmarks mest atypiske af sin slags.

Til sammenligning havde et center som Field’s i Ørestaden i 2013 7,8 millioner besøgende, mens Rosengårdcentret i Odense havde 7,2 millioner besøgende ifølge tal fra Retail Institute Scandinavia.

Men fordi 26 millioner passagerer passerer igennem Københavns Lufthavn på vej på ferie eller forretningsrejse, så er det ikke ensbetydende med, at de finder pengene frem fra pengekatten eller tegnebogen.

- Hvor almindelige shoppingcentre har en udfordring i at skabe flow, så er vores udfordring at få 26 millioner rejsende til at blive til 26 millioner shoppingcenter-kunder, siger Lise Ryevad, der er direktør i Airport Sales, der står for at udleje og optimere kvadratmeterne i lufthavnens shoppingcenter.

Lufthavnens shoppingcenter har en strategi, der handler om at skabe ekstraordinære shoppingoplevelser, fortæller Lise Ryevad, mens hun viser rundt i centret med 125 butikker og restauranter, som man ellers kun stifter bekendtskab med, når turen går udenlands.

Derfor arbejder man i lufthavnen utrolig meget med blandt andet at skabe den rigtige brandsammensætning.

- For os handler det om at gøre oplevelsen gennem lufthavnen for vores passagerer så positiv som mulig, så de er så glade som muligt, når de rejser herfra, og vi måler glade passagerer ved at se på, hvor meget de spenderer i vores shoppingcenter. Glade passagerer har tendens til at bruge flere penge. Det er selvfølgelig en god ligning. Sure passagerer mister shoppelysten, siger Lise Ryevad.

Når man i Airport Sales skal vurderer om et brand passer til Københavns Lufthavn, kigger man derfor blandt andet på omsætning per kvadratmeter. Samtidig går man efter det rette miks af såkaldte lokale helte og store internationale brands.

- Der skal være den her ”sense of place” for de internationale rejsende. Det vil sige, at vi eksempelvis er glade for at have brands som Georg Jensen, Ole Lynggaard og Johan Bülow. De brands, der giver en stemning af, at man er i Danmark. Det andet fokus ligger på store internationale brands. De er blandt andet til de 50 procent af vores passagerer, som er skandinaviske og derfor ikke tænder på danske highstreet brands, men som synes, at det er cool at møde Victoria’s Secret og Starbucks og lignende, forklarer Lise Ryevad.

Samtidig vil man gerne have noget til enhver pengepung. Derfor kan man også både møde brands som Tiger og H&M, der giver en opfattelsen af, at man får noget for sine penge, ligesom de mere luksuriøse brands som Gucci og Hermès også er til stede for at tilfredsstille de rejsende, der har råd til lidt mere.

Løbende dialog med butikker

Samtidig er man fra lufthavnens side meget opmærksom på konstant at have en dialog med de mange forskellige brands.

- Når først et brand er kommet inden for døren, afleverer vi ikke bare nøglen og siger, vi ses om fem år, når vi skal genforhandle kontrakt. Vi interesserer os for butikken, hvis de har udfordringer, som de driftsmæssigt ikke selv kan klare, men har behov for, at der kommer nogle andre øjne på. Vi har et key-account team, der hver dag sidder klar til at sparre med dem om alt, hvad de har brug for, siger Lise Ryevad.

Samtidig tilbydes alle brands muligheden for at sende deres medarbejdere en tur på lufthavnens såkaldte Retail Academy. Her tilbydes de træning i blandt andet mersalg og det særlige ved at have en lufthavnsbutik.

- Det er både for at opgradere og dygtiggøre dem, men også for at skabe et netværk på tværs af enhederne. Det kan godt være ensomt at stå alene i en specialbutik uden at kende andre. Vi betragter os selv som en lille familie herude, og vi tror på, at der er noget godt i at dyrke den familieånd, så medarbejderne stoler på hinanden og har lyst til at hjælpe og sparre med hinanden i det daglige, forklarer Lise Ryevad.

De 1.300 medarbejdere i shoppingcentret inviteres også til en fælles årlig julefrokost, ligesom der er en årlig gallafest for deltagerne på Retail Academy.

- Jeg tror, at det giver en tilknytning til Københavns Lufthavn. Sammen vil de tage ansvar for, at vores passagerer får en god rejse. Man er en del af en større kabale end sin egen lille butik, siger Lise Ryevad.

Artiklen fortsætter på næste side


Forrige side 1 2 Næste side

Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD