Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"6 tips til at gøre din webshop mere brugervenlig"

- Thomas Bogh, Bonzer
Læs bloggen her

Overskuddet hos Coop styrtdykker

Foto: detailfolk.dk



Torsdag den 6 april 2017 kl. 12:15 af: Kristian Holgersen

Lukning af butikker og et fladt dagligvaremarked har været med til at gøre et stort indhug i Coops overskud. Skuffende, siger direktør.

Som ventet kan Coop nu præsentere en markant nedgang i overskuddet. Det fremgår af koncernens årsrapport for 2016.

Dagligvarekoncernen og de selvstændige brugsforeninger kommer ud af 2016 med et samlet resultat på blot 170 mio. kroner efter skat. Det er kun lidt mere end en tredjedel af resultatet fra 2015, hvor der stod 456 mio. på bundlinjen.

Samtidig må Coop notere sig en nedgang i omsætningen, som ender på 44,7 mia. kroner og dermed en halv milliard mindre end sidste år.

- 2016 resultatet er skuffende isoleret set. Vores vision om at forny Coop og forandre dansk madkultur er intakt. Men vi ser nu, at vi må gå ad flere veje, end vi forventede for tre år siden, siger Coops adm. direktør, Peter Høgsted, i en pressemeddelelse.

Fire årsager til nedgang

I årsrapporten for 2015 forventede Coop at fortsætte den positive resultatudvikling. Men allerede i sidste uge kunne flere medier fortælle, at dagligvarekoncernen ikke ville leve op til sit mål.

Ifølge pressemeddelelsen fra Coop er der fire hovedårsager til tilbagegangen:

  • En opbremsning i væksten på dagligvaremarkedet
  • Lukning af 27 tabsgivende fakta butikker og fremrykkelse af i alt 173 butiksmoderniseringer.
  • Store investeringer i ny teknologi, et digitalt medlemsprogram og dagligvarer på nettet.
  • Ekstraordinære omkostninger i forbindelse med indkøring af nyt regnskabs- og lønsystem.

På områder som økologi, måltidsløsninger og lokale varer har Coop dog formået at skabe markant vækst.

- Men der er en tendens, vi har undervurderet: Danskernes bruger markant flere penge på restauranter, take-away og catering – og det har i 2016 nulstillet væksten på det traditionelle dagligvaremarked. Hjemmelavet mad viger ganske enkelt for tilberedt mad i takt med, at danskerne er mere pressede på tid end på penge, siger Peter Høgsted.

Går ind i catering-branchen

Mens der har været stilstand i dagligvarehandelen, øgede restauranterne deres omsætning med 8 procent i 2016. På fem år er danskernes brug af restauranter, take-away og færdige måltidsløninger øget med 50 procent, skriver Coop i pressemeddelelsen.

Det er baggrunden for, at koncernen nu går ind i catering-branchen. Første skridt er købet af 50 procent af Catering Danmark.

- Vi kommer derudover til at sætte ekstra fart på udvikling af måltidsløsninger i vores butikker. Alle butikker får kvalitetsløsninger fra vores samarbejdspartnere, Meyers, Cofoco og Hanegal. Og i vores ca. 400 butikker med egne slagterafdelinger i Kvickly, SuperBrugsen og Irma, vil vi udvide udvalget med måltidsløsninger, forarbejdet af butikkernes egne faguddannede slagtere, siger Peter Høgsted.

LÆS OGSÅ: Medie: Coop mister indtjening i kommende regnskab



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD