Organisation starter stor kampagne mod Rema 1000
Lokale protester og annoncer i aviserne: En organisation går nu direkte i kødet på Rema 1000 og salget af såkaldte turbokyllinger.
Mandag bringer flere danske dagblade og lokalaviser store annoncer, hvor dagligvarekæden Rema 1000 bliver kritiseret for at sælge mange af de såkaldte turbokyllinger.
Dyreværnsforeningen Anima står bag den offensive kampagne, som også kommer til at byde på en massiv indsats på de sociale medier og lokale protester foran Rema 1000-butikker i hele landet, fremgår det af en pressemeddelelse.
- Rema 1000 er en stor spiller i den danske detailbranche, og under parolen “discount med holdning” bryster de sig af at sætte dyrevelfærd i højsædet, siger Thorbjørn Schiønning. Han er kommunikationschef hos Anima.
- Men god dyrevelfærd og turbokylling kan aldrig gå hånd i hånd. Derfor bør Rema 1000 som en moderne og ansvarlig kæde udfase den udskældte kylling, fortsætter han.
Ifølge Anima har flere kendte kæder allerede meldt ud, at de vil udfase de hurtigt voksende turbokyllinger, som ofte har problemer med at gå normalt på grund af den voldsomme vækst. Det gælder blandt andet 7-Eleven, Circle K og Espresso House.
Rema 1000-chef afviser
Kampagnen har fået kommunikationschefen i Rema 1000, Jonas Schrøder, til at fare i blækhuset på LinkedIn. Han forstår ikke Anima.
I Rema 1000 er en tredjedel af kyllingerne enten økologiske eller udstyret med tre dyrevelfærdsmærker. Resten er racen Ross 308, som Anima kalder turbokyllinger, lyder det fra Jonas Schrøder.
- Alle i dagligvarehandlen sælger dem. Anima roser til gengæld dem, der skifter til kylling med kun 1 dyrevelfærdshjerte - en kylling, der kun lever ca. 10 dage længere end turbokyllingen og aldrig ser himlen. Er det virkelig niveauet for dyrevelfærd, som Anima er tilfredse med i dag?
- Vi er i gang med at udfase Ross 308, men det skal ske i et tempo, hvor kunder og producenter er med, da den koster mere. For selvom 1/3 af vores sortiment i dag er høj velfærd, står det kun for 6% af omsætningen i antal og 11% i kroner, skriver Jonas Schrøder på LinkedIn.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter