Organisation starter stor kampagne mod Rema 1000
Lokale protester og annoncer i aviserne: En organisation går nu direkte i kødet på Rema 1000 og salget af såkaldte turbokyllinger.
Mandag bringer flere danske dagblade og lokalaviser store annoncer, hvor dagligvarekæden Rema 1000 bliver kritiseret for at sælge mange af de såkaldte turbokyllinger.
Dyreværnsforeningen Anima står bag den offensive kampagne, som også kommer til at byde på en massiv indsats på de sociale medier og lokale protester foran Rema 1000-butikker i hele landet, fremgår det af en pressemeddelelse.
- Rema 1000 er en stor spiller i den danske detailbranche, og under parolen “discount med holdning” bryster de sig af at sætte dyrevelfærd i højsædet, siger Thorbjørn Schiønning. Han er kommunikationschef hos Anima.
- Men god dyrevelfærd og turbokylling kan aldrig gå hånd i hånd. Derfor bør Rema 1000 som en moderne og ansvarlig kæde udfase den udskældte kylling, fortsætter han.
Ifølge Anima har flere kendte kæder allerede meldt ud, at de vil udfase de hurtigt voksende turbokyllinger, som ofte har problemer med at gå normalt på grund af den voldsomme vækst. Det gælder blandt andet 7-Eleven, Circle K og Espresso House.
Rema 1000-chef afviser
Kampagnen har fået kommunikationschefen i Rema 1000, Jonas Schrøder, til at fare i blækhuset på LinkedIn. Han forstår ikke Anima.
I Rema 1000 er en tredjedel af kyllingerne enten økologiske eller udstyret med tre dyrevelfærdsmærker. Resten er racen Ross 308, som Anima kalder turbokyllinger, lyder det fra Jonas Schrøder.
- Alle i dagligvarehandlen sælger dem. Anima roser til gengæld dem, der skifter til kylling med kun 1 dyrevelfærdshjerte - en kylling, der kun lever ca. 10 dage længere end turbokyllingen og aldrig ser himlen. Er det virkelig niveauet for dyrevelfærd, som Anima er tilfredse med i dag?
- Vi er i gang med at udfase Ross 308, men det skal ske i et tempo, hvor kunder og producenter er med, da den koster mere. For selvom 1/3 af vores sortiment i dag er høj velfærd, står det kun for 6% af omsætningen i antal og 11% i kroner, skriver Jonas Schrøder på LinkedIn.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Louis Nielsen: Aftaler i shoppingcentre bremser ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops