Ny principiel dom: Butikker skal ikke tage brugte varer retur
Fakta:
Lovgivningen siger klart, at der ikke er fortrydelsesret ved køb i fysiske butikker. Hvis butikken alligevel giver det som en service, kan den selv sætte betingelserne for fortrydelsesretten, og en af betingelserne er som regel altid, at varen ikke må være taget i brug.
Kilde: Dansk Erhverv
Dugfrisk dom glæder Dansk Erhverv, som i flere år har kæmpet imod en stigende tendens til at give kunderne ret til at få pengene tilbage for brugte varer.
Godt nyt til landets butikker!
Således underkender en ny dom fra Retten i Aalborg en afgørelse i Forbrugerklagenævnet. Selvom det ikke kunne ses på varen, at den var brugt, skulle butikken ikke tage den retur, da butikken kun tog ubrugte varer retur.
Den nye dom er vigtig, mener Dansk Erhverv.
Forbrugerklagenævnet havde i en afgørelse givet en kunde ret til at få pengene tilbage for købet af et ur, selvom forbrugeren havde forladt butikken med uret på armen.
Forbrugerklagenævnet begrundede afgørelsen med, at kunden havde overholdt de tidsmæssige betingelser for at fortryde købet, ligesom uret hverken var eller fremstod som brugt. Butikken havde på bonen oplyst, at de gav otte dages fuld returret mod fremvisning af bon, forudsat varen ikke var tilpasset, brugt eller bestilt hjem i en bestemt størrelse.
LÆS OGSÅ: Opråb over ’meningsløse tab til butikker’
Brugt er brugt
Men nu har Retten i Aalborg altså slået fast, at uret var taget i brug, og forbrugeren derfor ikke havde ret til at fortryde sit køb. Det var i den sammenhæng uden betydning, at uret fremtrådte som nyt og ubrugt. Dermed underkender retten Forbrugerklagenævnets afgørelse.
Dommen glæder Dansk Erhverv, som i en årrække har kæmpet imod en stigende tendens til at give kunderne ret til at få pengene tilbage for brugte varer.
- Vi mener helt grundlæggende ikke, at man skal have ret til at få penge tilbage for noget, man har taget i brug. Derfor er vi meget tilfredse med, at domstolen nu har slået fast, at det ikke gjorde nogen forskel, at det ikke kunne ses på uret, at det var brugt, siger markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen i en skriftlig kommentar.
Guldsmed-direktør jubler
Også i guldsmedebranchen er der stor tilfredshed over den nye, principielle dom:
- Vi har desværre set mange eksempler på, at kunder kommer tilbage for at fortryde købet på smykker og ure, de har taget i anvendelse. Det er derfor med stor bekymring, at vi har set Forbrugerklagenævnet lade dem gøre det, hvis bare varen ikke fremstår som brugt.
- Vi er glade for, at domstolen nu har gjort op med den praksis, siger direktør Trine Thorning, Guldsmedebranchen i Danmark
- Selvom man ikke altid kan se på et smykke eller et ur, at det er brugt, så ved vi, at forbrugerne ikke ønsker at købe noget som nyt, hvis andre har brugt det. Og det kan vel heller ikke være rimeligt” siger Trine Thorning videre i en pressemeddelelse
En undersøgelse, Dansk Erhverv tidligere har fået udarbejdet, viser, at 16 procent har forsøgt at bytte en brugt vare. For personer mellem 15 og 30 år var tallet 23 procent.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter