Coop løfter sløret for en fremtid med butikker uden betjening
På sigt skal der hverken være kassebånd, tilbudsaviser eller nødvendigvis personale i Coops butikker.
Peter Høgsted har store ambitioner for, hvordan Coops forskellige butikker skal digitaliseres. Det forklarer han i et interview med Business.
Coops topchef forudsiger blandt andet, at Coop vil have butikker, som fungerer stort set uden medarbejdere. Allerede nu har Coop testet konceptet 'Bip og betal', som snart rulles ud i alle Coops butikker i kæderne som tæller Irma, Kvickly, Fakta, Super Brugsen, Dagli' Brugsen og Lokal Brugsen.
Bip og Betal fungerer således, at kunden selv scanner sin vin, bøf og broccoli med en scanner eller en app på mobilen. Dernæst lægger kunden varerne i sin egen taske og betaler på vej ud af butikken.
Koncept kan spare en milliard
- Bip og betal kommer til at revolutionere dagligvarehandlen på samme måde, som da selvbetjening revolutionerede handel med betjening. I en virksomhed som Coop bruger vi cirka en milliard kroner i løn for at tage imod betaling fra vores kunder. Hvis vi kan få 25 procent af dem til at gøre arbejdet selv, kan vi frigive nogle lønkroner til at udvikle andre projekter som iscenesætter mad, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop, til Business.
Med Bip og betal bliver det også langt nemmere at indføre personaleløse butikker. Et koncept Coop er ved at teste i Sengeløse.
- Vi arbejder med en test, hvor man med sin medlemsapp lukker sig ind i en personaleløs butik. Man bipper døren op, bipper sine varer, betaler sine varer på appen og bipper døren i igen. Det kan måske gøre, at vi kan spare nogle omkostninger og gøre den sidste butik i den lille by levedygtig, siger Peter Høgsted.
LÆS OGSÅ: Nyt betalingssystem i Coop giver mersalg på 30 procent
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Herretøjsmærke i vækst har haft det bedste år nogensinde
Lidl Danmark får hjælp af international brandingekspert
Harald Nyborg har åbnet butik på central adresse i København
Maj bliver kaldt en skuffende måned for dansk nethandel
Stimen af overskud er slået ned hos meget omtalt iværksætter
Magasin bruger millioner på at fremtidssikre de fysiske forretninger
Tidligere Tiger-topchef stopper hos designhus
Dansk gigant rider på en bølge af fremgang
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Herretøjsmærke i vækst har haft det bedste år nogensinde
Lidl Danmark får hjælp af international brandingekspert
Harald Nyborg har åbnet butik på central adresse i København
Maj bliver kaldt en skuffende måned for dansk nethandel
Stimen af overskud er slået ned hos meget omtalt iværksætter
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops