Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Nordisk corona-rekord i nethandel går til de danske forbrugere

Foto: detailfolk.dk



Nordisk corona-rekord i nethandel går til de danske forbrugere

Om undersøgelsen

PwC’s globale strategikonsulenthus Strategy& og Norstat har udarbejdet rapporten Nordic Consumer Trends.

Rapporten tager udgangspunkt i svar fra fra 5.609 forbrugere fra Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Se alle tal og analyse i rapporten HER.

Kilde: PwC

Wednesday den 9 September 2020 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Under coronakrisen har danskerne været de klart mest flittige til at købe ind på nettet, viser en ny undersøgelse.

Knap otte ud af 10 danske forbrugere har foretaget et eller flere indkøb på nettet under coronapandemien.

Det viser en undersøgelse fra PwC og Norstat, som ser nærmere på udviklingen i Skandinavien og Finland.

Ingen af vores nabolande mod nord kan præstere et højere niveau. De kommer tættest på i Sverige, hvor 72 procent af forbrugerne har handlet ind på nettet, mens det gælder 67 procent og 66 procent i henholdsvis Norge og Finland.

- Undersøgelsen giver erhvervslivet og særligt de mange detailbutikker et fingerpeg om, hvor vigtigt det er kunne forstå og tilpasse sig de nye forbrugsmønstre, som COVID-19 har medført. Online shopping er en stigende præference for både de danske, men også resten af de skandinaviske forbrugere, siger Michael Szczepanski i en pressemeddelelse. Han er partner i PwC.

De ældre får nye vaner

Mange forbrugere melder ud, at de har brugt nettet mere end de plejer under pandemien. Og skal man tro undersøgelsen, kommer det også til at påvirke adfærden blandt forbrugerne på den anden side.

Generelt er det de ældre forbrugere, som forventer at fortsætte den øgede handel på nettet efter COVID-19. Det gælder cirka 30 procent af de skandinaviske forbrugere i alderen 40-74 år.

Særlig tydelig bliver udviklingen, hvis man ser på gruppen af forbrugere over 75 år, som har købt dagligvarer ind på nettet under coronakrisen. Den mulighed vil 63 procent fortsætte med at gøre brug af, når verden igen vender tilbage til mere normale tilstande

- De ændrede forbrugsmønstre kan være en udfordring for mange virksomheder, men de bidrager også til nye muligheder, hvis man som virksomhed er i stand til at tilpasse sig den ændrede adfærd hos den nye gruppe af digitale forbrugere. Undersøgelsen peger på, at forbrugerne har været ivrige efter at prøve nye digitale services og tjenester på grund af Covid-19-krisen, siger Michael Szczepanski.

LÆS OGSÅ: Top 10: Se de mest populære netbutikker i Danmark



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD