Nordisk corona-rekord i nethandel går til de danske forbrugere
Om undersøgelsen
PwC’s globale strategikonsulenthus Strategy& og Norstat har udarbejdet rapporten Nordic Consumer Trends.
Rapporten tager udgangspunkt i svar fra fra 5.609 forbrugere fra Danmark, Sverige, Norge og Finland.
Se alle tal og analyse i rapporten HER.
Kilde: PwC
Under coronakrisen har danskerne været de klart mest flittige til at købe ind på nettet, viser en ny undersøgelse.
Knap otte ud af 10 danske forbrugere har foretaget et eller flere indkøb på nettet under coronapandemien.
Det viser en undersøgelse fra PwC og Norstat, som ser nærmere på udviklingen i Skandinavien og Finland.
Ingen af vores nabolande mod nord kan præstere et højere niveau. De kommer tættest på i Sverige, hvor 72 procent af forbrugerne har handlet ind på nettet, mens det gælder 67 procent og 66 procent i henholdsvis Norge og Finland.
- Undersøgelsen giver erhvervslivet og særligt de mange detailbutikker et fingerpeg om, hvor vigtigt det er kunne forstå og tilpasse sig de nye forbrugsmønstre, som COVID-19 har medført. Online shopping er en stigende præference for både de danske, men også resten af de skandinaviske forbrugere, siger Michael Szczepanski i en pressemeddelelse. Han er partner i PwC.
De ældre får nye vaner
Mange forbrugere melder ud, at de har brugt nettet mere end de plejer under pandemien. Og skal man tro undersøgelsen, kommer det også til at påvirke adfærden blandt forbrugerne på den anden side.
Generelt er det de ældre forbrugere, som forventer at fortsætte den øgede handel på nettet efter COVID-19. Det gælder cirka 30 procent af de skandinaviske forbrugere i alderen 40-74 år.
Særlig tydelig bliver udviklingen, hvis man ser på gruppen af forbrugere over 75 år, som har købt dagligvarer ind på nettet under coronakrisen. Den mulighed vil 63 procent fortsætte med at gøre brug af, når verden igen vender tilbage til mere normale tilstande
- De ændrede forbrugsmønstre kan være en udfordring for mange virksomheder, men de bidrager også til nye muligheder, hvis man som virksomhed er i stand til at tilpasse sig den ændrede adfærd hos den nye gruppe af digitale forbrugere. Undersøgelsen peger på, at forbrugerne har været ivrige efter at prøve nye digitale services og tjenester på grund af Covid-19-krisen, siger Michael Szczepanski.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter