Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Medarbejdere dumper chefen i samarbejde

Foto: Colourbox



Monday den 22 September 2014 kl. 19:30 af: Newspaq

Medarbejderne mener ikke, at lederne på de danske virksomheder gør en god indsats for samarbejdet, viser en undersøgelse.

Det står sløjt til med ledelsens indsats for samarbejdet i de danske virksomheder. Det mener medarbejderne i hvert fald selv, viser en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for HK/Privat.

Her svarer hver sjette af de 1588 adspurgte, at ledelsen intet gør for at få samarbejdet til at fungere i afdelingen.

Og det er problematisk, lyder det fra den faglige chef i HK/Privat, Jesper Schmidt Sørensen.

- Problemet er, at man ender med at overlade ansvaret til medarbejderne, så de selv må finde ud af, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert. Man kan ikke lede en virksomhed ved bare at stå til og lade medarbejderne finde ud af, hvad ledelsen vil, siger Jesper Schmidt Sørensen til Newspaq.

Medarbejderne har også et ansvar

Signe Tønnesen, der er chefkonsulent i interesseorganisation Lederne, lægger også stor vægt på, at samarbejdet skal fungere. Hun pointerer, at det er vigtigt for både trivslen og effektiviteten på arbejdspladsen, men at det i lige så høj grad er medarbejderne, der skal være med til at få samarbejdet på rette spor.

- Lederen skal have fingeren på pulsen, men de er ikke tankelæsere. Man kan ikke forvente, at lederen kan gætte, at der er et problem, og hvor det er. Så det kræver, at medarbejderen er meget konkret og bringer uenigheder op, så det ikke ender i samarbejdsvanskeligheder, siger hun til Newspaq.

Hun hæfter sig desuden ved, at 55 procent af de adspurgte i undersøgelsen selv mener, at de har et lige så stort ansvar som lederne for at få samarbejdet til at fungere.

Jesper Schmidt Sørensen er enig i, at samarbejdet er et fælles ansvar. I sidste ende er det dog lederne, der skal være udfarende og finde ud af, om der er noget, der kan forbedres i virksomheden, mener han.

Han ser derfor undersøgelsen som et udtryk for, at lederne skal begynde at se dem selv efter i sømmene.

- Der er mange ledere, der gør et godt og fornuftigt stykke arbejde. Men det her er et wake-up call, hvor lederne bør sætte spørgsmålstegn ved, hvordan medarbejderne ser dem. Det her er en mulighed for lederne til at finde ud af, om der er noget, de kan gøre bedre eller optimere i virksomhederne, siger Jesper Schmidt Sørensen.

Newspaq



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD