Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Matas melder konkurrent for ’systematisk vildledende prismarkedsføring’

Normal-kæden fører ’systematisk vildledende prismarkedsføring’, mener Matas-kæden
Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 20 January 2016 kl. 09:16 af: Søren Duran Duus

Matas-kæden er så frustreret over Normal-kædens ukorrekte prisskiltning, at Matas har meldt Normal til forbrugerombudsmanden. Normal afviser vildledning.

Konkurrencen mellem den etablerede Matas-kæde og den nye hurtigvoksende konkurrent inden for personlig pleje Normal-kæden spidser til.

Således skriver erhvervsmediet Finans, at Matas har meldt Normal til forbrugerombudsmanden for at skilte med vildledende markedspriser.

Det bekræfter Matas’ informationschef, Henrik Engberg Johannsen, over for detailfolk.dk.

- Vi har valgt at melde Normal til forbrugerombudsmanden, fordi der her ikke er tale om en fodfejl, men derimod om en systematisk vildledende prismarkedsføring ført af Normal-kæden. Det er meget sjældent, at vi går ud og melder nogle, men her er det simpelthen så groft, at vi bliver nødt til at reagere, siger Henrik Engberg Johannsen i et interview med detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Så mange butikker vil Normal-kæden åbne i år

Problematisk prismarkedsføring

- Hvordan har I fundet ud af, at Normal fører en ukorrekt prismarkedsføring ifølge jer?

- Det er noget, du også kan konstatere i løbet af meget kort tid ved at besøge en Normal og en Matas-butik. Ved rigtig mange af Normals varer står der både en sparpris og en markedspris. Når Normal bruger sparpriser, så er det ikke i forhold til en tidligere pris i Normal, men i forhold til en påstået markedspris. Det må man gerne forudsat, at den markedspris, der skiltes med, er korrekt og således fastsat i overensstemmelse med reglerne i Markedsføringsloven. Og det er netop det, den ikke er i en lang række tilfælde, har vi konstateret, fremhæver Henrik Engberg Johannsen.

- Har Matas kontrolleret eller meldt andre konkurrenter end Normal for vildledende prismarkedsføring eller for andre konkurrenceforvridende ting?

- Der er ingen, der kan se sig fri for fodfejl, men i Normals tilfælde er prismarkedsføringen så systematisk og vildledende, at vi er nødt til at reagere af hensyn til forbrugerne og os selv. Men nej, vi ikke har meldt andre konkurrenter for ulovlig prismarkedsføring. 

Normal afviser vildledning

- Hvad håber Matas at få ud af at have meldt Normal til forbrugerombudsmanden for at skilte med vildledende markedspriser?

- At Normal får et påbud af forbrugerombudsmanden om, at kæden skal holde op med denne systematiske snyd over for forbrugerne, så vi opnår en fair konkurrence på området, svarer Matas’ informationschef.

Normals administrerende direktør, Torben Mouritsen, afviser over for Finans, at Normal-kæden vildleder.

Derimod mener Torben Mouritsen, at Matas med denne sag viser, at Matas betragter Normal som ’en alvorlig konkurrent’.

Danmarks største materialistkæde, Matas, annoncerede 5. janaur, at Matas har introducerer et nyt lavpriskoncept under navnet ’Altid’. Et lavpriskoncept, der ifølge Matas betyder, ’at forbrugerne ikke længere behøver at holde øje med, hvornår de mest anvendte dagligvarer inden for personlig pleje er på tilbud’.

LÆS MERE I: Presset Matas introducerer nyt lavpriskoncept



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD