Matas melder konkurrent for ’systematisk vildledende prismarkedsføring’
Matas-kæden er så frustreret over Normal-kædens ukorrekte prisskiltning, at Matas har meldt Normal til forbrugerombudsmanden. Normal afviser vildledning.
Konkurrencen mellem den etablerede Matas-kæde og den nye hurtigvoksende konkurrent inden for personlig pleje Normal-kæden spidser til.
Således skriver erhvervsmediet Finans, at Matas har meldt Normal til forbrugerombudsmanden for at skilte med vildledende markedspriser.
Det bekræfter Matas’ informationschef, Henrik Engberg Johannsen, over for detailfolk.dk.
- Vi har valgt at melde Normal til forbrugerombudsmanden, fordi der her ikke er tale om en fodfejl, men derimod om en systematisk vildledende prismarkedsføring ført af Normal-kæden. Det er meget sjældent, at vi går ud og melder nogle, men her er det simpelthen så groft, at vi bliver nødt til at reagere, siger Henrik Engberg Johannsen i et interview med detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: Så mange butikker vil Normal-kæden åbne i år
Problematisk prismarkedsføring
- Hvordan har I fundet ud af, at Normal fører en ukorrekt prismarkedsføring ifølge jer?
- Det er noget, du også kan konstatere i løbet af meget kort tid ved at besøge en Normal og en Matas-butik. Ved rigtig mange af Normals varer står der både en sparpris og en markedspris. Når Normal bruger sparpriser, så er det ikke i forhold til en tidligere pris i Normal, men i forhold til en påstået markedspris. Det må man gerne forudsat, at den markedspris, der skiltes med, er korrekt og således fastsat i overensstemmelse med reglerne i Markedsføringsloven. Og det er netop det, den ikke er i en lang række tilfælde, har vi konstateret, fremhæver Henrik Engberg Johannsen.
- Har Matas kontrolleret eller meldt andre konkurrenter end Normal for vildledende prismarkedsføring eller for andre konkurrenceforvridende ting?
- Der er ingen, der kan se sig fri for fodfejl, men i Normals tilfælde er prismarkedsføringen så systematisk og vildledende, at vi er nødt til at reagere af hensyn til forbrugerne og os selv. Men nej, vi ikke har meldt andre konkurrenter for ulovlig prismarkedsføring.
Normal afviser vildledning
- Hvad håber Matas at få ud af at have meldt Normal til forbrugerombudsmanden for at skilte med vildledende markedspriser?
- At Normal får et påbud af forbrugerombudsmanden om, at kæden skal holde op med denne systematiske snyd over for forbrugerne, så vi opnår en fair konkurrence på området, svarer Matas’ informationschef.
Normals administrerende direktør, Torben Mouritsen, afviser over for Finans, at Normal-kæden vildleder.
Derimod mener Torben Mouritsen, at Matas med denne sag viser, at Matas betragter Normal som ’en alvorlig konkurrent’.
Danmarks største materialistkæde, Matas, annoncerede 5. janaur, at Matas har introducerer et nyt lavpriskoncept under navnet ’Altid’. Et lavpriskoncept, der ifølge Matas betyder, ’at forbrugerne ikke længere behøver at holde øje med, hvornår de mest anvendte dagligvarer inden for personlig pleje er på tilbud’.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Per Bank melder om pænt overskud i Salling Group
Succesfuld skomand vinder markedsandele
HK-formand reagerer på lovforslag: - Jeg er målløs
Kuldsejlet køkkenkæde tiltrækker flere mulige købere
To tidligere direktører arbejder på at redde Irma
Holch Povlsen må notere sig et stort milliontab i dansk modeportal
7-Eleven indgår aftale om levering hele døgnet
Topchef jubler over endnu et rekordår for DK Company
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Per Bank melder om pænt overskud i Salling Group
Succesfuld skomand vinder markedsandele
HK-formand reagerer på lovforslag: - Jeg er målløs
Kuldsejlet køkkenkæde tiltrækker flere mulige købere
To tidligere direktører arbejder på at redde Irma
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops