Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Matas-topchef: Derfor ender vi ikke som Fona

Foto: Matas



Thursday den 9 November 2017 kl. 10:15 - Kilde: Flere medier

En ekspert advarer om, at Matas kan ende som Fona. Men ifølge topchefen er der en afgørende forskel på de to butikskæder. 

I går kunne den nyankomne topchef for Matas, Gregers Wedell-Wedellsborg, fremlægge en helt ny plan, der skal styrke den store butikskæde på et tilspidset marked.

Mens topchefen selv virker tryg ved fremtidsudsigterne, lyder der mere skeptiske toner andre steder fra. Til Berlingske Business sammenligner detailekspert fra Retail Institute, Dorte Wimmer, Matas med de nu lukkede Fona-butikker.

- Matas skal gøre op med sig selv, hvad de gerne vil være for kunderne. Faren er, at Matas ender som Fona, der endte med at forsvinde, siger hun til avisen og fortsætter:

- Ligesom Fona har Matas måske lidt for længe siddet alene på et lukrativt marked og er ikke rigtig fulgt med udviklingen. Matas har et godt udgangspunkt, for brandet er stærkt, men det trænger til at blive støvet af.

Der er stor forskel

Men den sammenligning er Gregers Wedell-Wedellsborg ikke helt er med på, lader det til. I et interview med Børsen kommer han ind på en afgørende forskel, som kommer Matas til gode. Han indleder:

- Jeg sidder i Disruptionrådet, og derfor er der mange, der har sagt til mig: "Du sidder i Disruptionsrådet, men er Matas ikke ved at blive disruptet?"

- Det tror jeg faktisk ikke, vi er. Hvis du tænker tilbage på Fona, så var Fonas problem, at halvdelen af alt det, de solgte, DVD’er, CD’er og spil, blev digitaliseret og forsvandt ud af den blå luft. Det sker ikke med creme, shampoo og parfume, siger han til Børsen.

Gør klar til offensiv indsats

I går kunne Matas offentliggøre sit seneste kvartalsregnskab, som, ifølge Gregers Wedell-Wedellsborg, var "utilfredsstillende" og "ikke levede op til Matas' ambitioner." 

- På den baggrund iværksætter vi lige nu en række tiltag for at styrke vores tilbud til kunderne og forbedre Matas’ resultat, sagde han i en kommentar til regnskabet. 

- For at frigøre kræfter til offensive tiltag gennemfører vi et omkostningsreduktionsprogram. Samtidig lukker vi StyleBox som selvstændig kæde og accelererer arbejdet med at tilpasse butiksnettet.

- Endelig har vi, i lyset af de ændrede markedsvilkår, igangsat en proces med at opdatere vores strategi med udgangspunkt i Matas’ grundlæggende styrker, udtaler topchefen.

FAKTA: Her er fem hovedtræk i Matas-planen

  • Lavere priser og stærkere tilbud. Gælder både kendte mærkevarer og Matas’ egen produktlinje.
  • Mere attraktive fordele for de næsten 1,8 mio. medlemmer af Club Matas
  • Det skal være hurtigere og nemmere at handle på Matas.dk
  • Gennemførelse af et omkostningsreduktionsprogram og tilpasning af butiksnettet
  • Butikkerne i StyleBox-kæden ophører

LÆS OGSÅ: Matas lukker StyleBox-butikkerne



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD