Afviklet butikskæde led massive tab i sit sidste leveår
En landsdækkende kæde valgte at smide håndklædet i ringen allerede sidste år. Men selskabet taber stadig penge i stor stil.
Isenkræmmerkæden Værsgo trækker dybe økonomiske spor efter sig.
Allerede i efteråret 2019 begyndte afviklingen af kæden, som på daværende tidspunkt havde 24 butikker rundt om i landet. Den beslutning har været med til at trække bundlinjen ned i minus 45 millioner kroner, viser det seneste årsregnskab for selskabet Værsgo A/S.
- Årets betydelige underskud skal ses i lyset af underskudsgivende drift i årets første tre kvartaler og betydelige omkostninger i forbindelse med nedlukning af Værsgo samt tab ved frasalg og lukning af butikker, fremgår det af årsrapporten.
- Selskabets ejere har udarbejdet en støtteerklæring, hvoraf det fremgår, at moderselskabet vil sikre den fornødne likviditet til at gennemføre en solvent nedlukning, fortsætter ledelsen.
Afviklingen har ført til lukning af 11 butikker, mens 13 butikker er gået over til at være en del af den frivillige kæde Kop & Kande. Efter planen skal alle de sidstnævnte sælges til selvstændige isenkræmmere, men ved regnskabsårets udgang manglede selskabet bag Værsgo stadig at afhænde syv.
Få år på markedet
Værsgo kom til verden, da en fusion mellem isenkræmmerkæderne Inspiration og Imerco blev afvist af myndighederne tilbage i 2017.
I stedet kom en aftale i stand, hvor ejeren af Inspiration - 3C Retail - forpligtede sig til at drive en isenkræmmerkæde bestående af en række af de butikker, som ikke overgik til Imerco.
Der skulle dog ikke gå meget mere end to år, før afviklingen af Værsgo blev en realitet. Hård konkurrence blandt isenkræmmerne er en af de hovedårsagerne.
- Presset på indtjeningen har medført, at ledelsen har vurderet, at det ikke inden for en kortere årrække vil være muligt at skabe en overskudsgivende drift i selskabet, hvorfor ledelsen har besluttet af nedlukke Værsgo-kæden, fremgår det af årsrapporten.
Til næste år forventer Værsgo A/S et underskud på op til 20 millioner kroner, selvom aktiviteterne efterhånden vil være begrænsede.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Herretøjsmærke i vækst har haft det bedste år nogensinde
Lidl Danmark får hjælp af international brandingekspert
Harald Nyborg har åbnet butik på central adresse i København
Maj bliver kaldt en skuffende måned for dansk nethandel
Stimen af overskud er slået ned hos meget omtalt iværksætter
Magasin bruger millioner på at fremtidssikre de fysiske forretninger
Tidligere Tiger-topchef stopper hos designhus
Dansk gigant rider på en bølge af fremgang
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Herretøjsmærke i vækst har haft det bedste år nogensinde
Lidl Danmark får hjælp af international brandingekspert
Harald Nyborg har åbnet butik på central adresse i København
Maj bliver kaldt en skuffende måned for dansk nethandel
Stimen af overskud er slået ned hos meget omtalt iværksætter
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops