Fremadstormende Lidl tjener penge og satser på butiksåbninger
Lidls historie:
Lidl blev grundlagt i 1930’erne i Ludwigshafen-Mundenheim af Josef Schwarz, hvis søn,
Dieter Schwarz, nu driver supermarkedskæden. Lidl startede som en frugt- og grøntforretning, men i 1973 udviklede forretningen sig til et decideret lavprissupermarked.
Dermed opstod behovet for et mundret navn til supermarkedet. Man forkastede hurtigt ’Schwarz Marked’ (Det Sorte Marked) som en mulighed, og i stedet købte Schwarz rettighederne til en lokal skolelærers efternavn – en herre ved navn hr. Lidl.
I Danmark åbner Lidl-butik nummer 100 den 7. april 2016. Den første danske butik åbnede i 2005.
Torsdag åbner Lidl sin butik nummer 100 i Danmark. Men om få år satser discountkæden på at have mange flere butikker.
Ligesom sine konkurrenter Rema 1000 og Netto formår discountkæden Lidl at tjene penge på det stærkt konkurrenceprægede marked for discountkæder i Danmark.
Således kom Lidl ud af 2015 med et overskud ’i underkanten af 100 millioner kroner’, oplyser Lidl, som ikke offentliggør regnskaber som privatejet virksomhed.
Torsdag åbner Lidl, som kom til Danmark i 2005, sin butik nummer 100 i Danmark. Men den fremadstormende blå-gule discountkæde har mod på mange flere danske butikker. Derfor håber Lidl at kunne finde de rigtige beliggenheder og få byggetilladelser til mellem 50 og 60 nye butikker inden for de kommende år.
Til sammenligning åbnede Lidl 13 butikker i Danmark i 2015.
LÆS OGSÅ: Butiksåbninger: Lidl runder skarpt hjørne
Vil udnytte momentum
I dag er Lidl ifølge discountkæden selv blevet ’en integreret del af det danske dagligvaremarked’, og kæden vil udnytte sit momentum.
- Lidls konkurrenter på det danske dagligvaremarked har lige nu intenst fokus på værdien af egne mærker og private label-varer, og der er ingen tvivl om, at de danske mærkevareprodukter går en hård tid i møde med at bevare positionen over for supermarkedskædernes egne mærkevarer, vurderer Lidl.
Lidl har i en årrække haft ’en væsentligt større andel’ af egne mærkevarer i sortimentet, og lidl vurderer, at man er den kæde, der står bedst rustet til den kommende tids ændrede konkurrencesituation.
I Danmark har Lidl 2250 medarbejdere.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ankerbutik trækker stikket i kriseramt shoppingcenter
Tjener millioner på ejendomme til detailhandlen
Lidl kommer på maven af store danske sportsstjerner
Her har danske virksomheder flest følgere på sociale medier
Massiv satsning skal sende salget på himmelflugt i Søstrene Grene
Detailsalget tager igen et lille skridt i den rigtige retning
Så meget koster en ufærdig dagligvarebutik
Lidl-direktør: - Selv rygerne kommer stadig og handler hos os
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Ankerbutik trækker stikket i kriseramt shoppingcenter
Tjener millioner på ejendomme til detailhandlen
Lidl kommer på maven af store danske sportsstjerner
Her har danske virksomheder flest følgere på sociale medier
Massiv satsning skal sende salget på himmelflugt i Søstrene Grene
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops