Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Lidl taber omsætning på stor beslutning: Direktør er tilfreds

Butikschef i Kim Christensen og viceindkøbsdirektør Khalil Taleb. Foto: PR.




Wednesday den 13 September 2023 kl. 10:04 af: Kristian Holgersen

Udfasningen af tobak fra butikkerne går godt, selvom det koster omsætning, lyder meldingen fra Lidl.

I foråret tog Lidl Danmark de første skridt i udfasningen af tobak.

Siden har dagligvarekæden fjernet 20 procent af tobakssortimentet og åbnet fem tobaksfrie butikker.

Når man skærer en del af sortimentet væk, kan det nærmest ikke undgå at ramme omsætningen, og det er også tilfældet hos Lidl.

Men kunderne bliver ved med at lægge vejen forbi butikkerne, lyder meldingen fra viceindkøbsdirektør Khalil Taleb.

- Gør vi status på omsætningen her fire måneder efter udmeldingen, så viser den, at vi ikke har tabt kunder, og selv rygere stadig kommer og handler hos os, siger han i en pressemeddelelse.

- Vi har tabt omkring 11 % af omsætningen på tobak, men selvom det er mistet omsætning for os, så er det forhåbentlig også den mindre mængde tobak ud i samfundet, hvilket er meget positivt. Samtidig viser en intern undersøgelse, at vores medarbejdere er begejstrede for initiativet, og at de oplever positive tilbagemeldinger fra vores kunder, siger Khalil Taleb.

Snart åbner Lidl Danmark yderligere 10 tobaksfrie butikker. Ved udgangen af 2028 er det planen, at kæden er fuldstændig tobaksfri.

Medarbejderne er med på idéen

En intern undersøgelse viser, at størstedelen af medarbejderne i Lidl Danmark er med på at fjerne tobak fra butikkerne.

Det gælder blandt andet butikschefen i Lidl på Skagensvej i Hjørring, Kim Christensen.

- Jeg er butikschef i vores nye butik i Hjørring, som åbnede i maj og var vores første tobaksfrie butik, og det er jeg vildt stolt af, siger han.

- Jeg synes, at det er godt og ikke mindst meget meningsfuldt at være en del af en dagligvarekæde, som skærper tilgængeligheden af tobak, og dermed gør noget godt for hele samfundet. Jeg synes, at kunderne har taget godt imod initiativet, og jeg vil faktisk sige, at vi ikke har haft andet end positive tilbagemeldinger, siger han.

LÆS OGSÅ: Lidl Danmark får hjælp af international brandingekspert



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD