Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Leverandører vil sælge egne varer på nettet

Foto: Detailfolk.dk



Friday den 7 December 2012 kl. 10:43 af: Simone Hansen

Dagligvareleverandørerne er trætte af at danse efter dagligvarekædernes pibe, derfor undersøger de nu muligheden for at lave egen netbutik.

En e-markedsplads, hvor leverandørerne selv kan sælge deres produkter, bestemme pris og sortiment udenom dagligvarekæderne. Sådan lyder ideen fra Dagligvarerleverandørerne (DLF). 

I en pressemeddelse annoncerer DLF nu, at de ser på muligheden for at lave deres egen onlinebutik. 

'Det bliver vanskeligere og vanskeligere'

- En ting er, at e-handel generelt er stigende, og at forbrugerne efterhånden er vant til at handle online, en anden er, at vi oplever, at tilgangen til markedet bliver vanskeligere og vanskeligere for leverandørerne – både fordi discountbutikkerne, som udkonkurrerer supermarkederne, har et begrænset varesortiment, og fordi omkostninger i form af listing fee og markedsføringstilskud gør det vanskeligt at bringe nye innovative produkter til markedet, udtaler direktør i DLF Niels Jensen.

Og dermed er konflikten mellem dagligvarekæderne og dagligvareleverandørerne spidset yderligere til. 

LÆS OGSÅ: Leverandører presses af supermarkeder

For snart to måneder siden klagede leverandørerne nemlig over dårlig behandling og pres fra dagligvarekæderne, der, ifølge DLF, krævede høje summer for at give leverandørerne plads på hylderne. Med en e-markedsplads håber DLF altså at komme problemet til livs ved selv at kunne bestemme over sine varer, men de mener samtidig, at forbrugerne går ud som de helt store vindere ved et sådan tiltag. 

- Der er tale om et tiltag, som virkelig vil komme forbrugerne til gode. Handlen vil foregå direkte mellem leverandør og forbruger, og varesortimentet bliver langt større end det opleves i dag. Samtidig giver e-markedspladsen leverandørerne mulighed for at lancere og teste interessen for nye produkter, siger Niels Jensen. 

En provokation

Hos de danske dagligvarekæder ryster man dog ikke i bukserne af den ide endnu. Her lægger man vægt på, at ideen stadigvæk kun er på tegnebrættet, og ser det primært som en provokation. 

- Det er fint nok med øget konkurrence, for det er kun med til at gøre os allesammen skarpere. Spørgsmålet er, om leverandørerne reelt vil til at sælge varer, eller om det bare er en provokation, siger Per Bank, topchef i Dansk Supermarked til Børsen. 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD