Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Kunder bytter privat data for at få sjovere indkøb

Foto: detailfolk.dk



Friday den 14 August 2015 kl. 06:20 af: Lise Møller Schilder

En ny undersøgelse viser, at vi er villige til at give særdeles private oplysninger om vores børn for til gengæld at få en bedre indkøbsoplevelse.

Danske kunder er meget modvillige overfor at dele deres egne eller deres børns personlige data med butikker og virksomheder.

Men så snart, der er tale om en gevinst i den anden ende, vil de fleste give lov til at lave en kropscanning af deres børn. Det skriver Magasinet F5 på baggrund af et nyt speciale, som studerende fra Aarhus Universitet har lavet i samarbejde med Bestseller.

- Den overraskede os ret meget. Forældrene er klar til at tillade en 3D-scanning af deres kæreste eje, mens de tidligere har angivet i et spørgeskema, at de knap er villige til at dele noget som helst, siger Lasse Brodersen, som er en af de studerende bag undersøgelsen.

Stor modstand i spørgeskema

Spørgeskemaet blev besvaret af 1061 respondenter. Her blev forældrene bedt om at tage stilling til 13 forskellige typer af privatlivsoplysninger.

Undersøgelsen viste tydeligt, at forældrene kun var klar til at dele oplysninger såsom fødselsdato, køn og antal børn. De resterende 12 typer privatlivsdata scorede alle under 3 på en skala fra 1 til 6.

Men den holdning ændrede sig, da forældrene blev inviteret ind i et testmiljø. Her kunne de vælge at lade deres børn få kropscannet deres mål. Det betød, at forældrene kunne prøve tøj på børnene virtuelt via en app, mens børnene lejede i dettilstødende lejeland. Og det var en mulighed, som mange benyttede sig af.

- Undersøgelsen viser, at villighed til at afgive personlig data handler om den oplevede værdi, man får tilbage. Så vores anbefaling er, at firmaer bliver bedre til at visualisere over for forbrugerne, hvad de får for deres data, og så er de også i høj grad villige til at dele, forklarer Ditte Brix Andersen, som er den anden studerende, der har været med til at lave undersøgelsen.

LÆS OGSÅ: Ansigtsgenkendelse: 3 ud af 4 kunder siger nej



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD