Kunder bliver grovere i munden: Nu siger Salling Group fra
Flere medarbejdere oplever groft sprog og overfusninger, lyder meldingen fra Salling Group, som vil bremse eskaleringen.
Så åbn dog en kasse mere, IDIOT!
Medarbejderne i Salling Groups dagligvarekæder døjer i stigende grad med kunder, som ikke kan tøjle aggressionerne, når de handler ind.
Som eksempel er antallet af anmeldelser om vold, overfald og trusler i butikkerne steget fra 13 til 39 set over to tilsvarende perioder i 2021 og 2022.
De færreste tilfælde af dårlig opførsel fra kundernes side bliver anmeldt, men stigningen illustrerer situation meget godt, forklarer Louise Gade, som er HR-direktør i Salling Group.
- Det er en udvikling, der tog fart under corona-pandemien og som er eskaleret yderligere i år i kølvandet på inflation og energikrise, siger Louise Gade.
- Vi har fuld forståelse for, at mange er pressede, men det må aldrig gå ud over medarbejdere, der passer deres arbejde og gør, hvad de kan for at hjælpe kunderne og yde en god service.
Starter en fælles kampagne
I HK Handel er kundernes opførsel ikke gået ubemærket hen.
En undersøgelse fra 2022 viser, at 80 procent af fagforeningens medlemmer inden for butiksområdet i løbet af de seneste 12 måneder havde oplevet at blive talt grimt til af kunderne.
HK Handel og Salling Group er derfor gået sammen om en kampagne, der skal dæmme op for problemet.
- Det er helt urimeligt, at man som ansat skal mødes med ubehageligheder, siger HK Handels formand, Mette Høgh.
- Der eksisterer en usund kultur, hvor kunder tror, at de kan tillade sig hvad som helst, og det er medarbejderne, der betaler prisen. Derfor tager vi og Salling Group et fælles opgør med den slidte frase om, at kunden altid har ret, siger Mette Høgh.
Dermed har Salling Group og HK Handel fundet en sag at væres fælles om. Parterne har ellers stået stejlt over for hinanden i en sag om variable kontrakter.
Indsatsen fra Salling Group og HK Handel:
- Salling Group og HK Handel vil gennem kampagner i butikkerne og på sociale medier gøre kunderne opmærksomme på problemerne med den hårde tone.
- Salling Groups butikker vil blive udstyret med plakater, hvor kunder opfordres til at udvise tålmodighed og tale pænt til de ansatte.
- Derudover er medarbejderne blevet informeret om, hvordan de bedst muligt kan nedskalere en konflikt, og hvad de skal gøre, hvis de udsættes for ubehagelige kommentarer eller trusler.
Kilde: Salling Group
LÆS OGSÅ: HK Handel vil sidestille butiksansatte med tjenestemænd
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Louis Nielsen: Aftaler i shoppingcentre bremser ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops