Kundekrav: Online og fysiske butikker skal samarbejde
De danske forbrugere forventer, at kædernes online- og fysiske butikker er integreret, men detailbranchen halter bagefter med den service, mener analyseinstitut.
- Jamen, jeg har jo købt varen hos jer. Så må den da også kunne byttes her? Den sætning er en del ekspedienter uden tvivl blevet mødt med af kunder, der har købt en vare online, og nu står i kædens fysiske butik og vil bytte den.
Faktisk forventer over halvdelen af de danske forbrugere (58,6 procent), at de kan returnere en vare, de har købt online i samme kædes fysiske butik. Ligeledes forventer halvdelen at kunderne (53,1 procent), at man i de fysiske butikker kan spore deres onlineordre i samme kæde. Det viser undersøgelsen ' CROSS CHANNEL – Forbrugerne på tværs (2012)' fra Retail Institute Scandinavia.
Detailbranchen lever ikke op til kundeønsker
Men detailbranchen er ikke særlig gode til at leve op til kundernes krav om Cross Channel, det mener Christian D. Sørensen, konsulent i Retail Institute Scandinavia.
- Det hjælper ikke noget, at man som detailhandelskæde stadig betragter sine salgskanaler som separate forretninger. I dag finder man uden problemer eksempler på, at den samme vare fx er på tilbud på nettet, men ikke i de fysiske butikker, eller at personalet i den fysiske butik decideret betragter kædens webshop som en konkurrent, udtaler han i forbindelse undersøgelsen.
LÆS OGSÅ: El-giganten i konkurrence med sig selv
På baggrund af flere undersøgelser mener han, at vinderne i detailbranchen bliver de, der forstår at integrere fysisk handel med e-handel.
– Det er en skam, at de danske kæder på den måde ikke lever op til deres kunders forventninger. Især fordi der i en koordinering af kædens forskellige kanaler ikke kun ligger en mulighed for at give kundetilfredsheden et boost. Der ligger også enorme muligheder for at optimere omsætningen og drive mersalg i at integrere sine salgs-, service- og markedsføringskanaler med en såkaldt cross channel- strategi, siger han.
LÆS OGSÅ: International ekspert: Sådan handler dine kunder i fremtiden
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Kædedirektør er uenig i afgørelse om lovovertrædelse
Godkendt: Synoptik overtager en konkurrerende kæde
HK Handel vil hjælpe berørte medlemmer i Field’s
Sjældne prisstigninger rammer forfriskninger i Ikea
Tomgangen falder: Flere har mod på at åbne butik
Overtagelse af konkurrerende kæde fordobler næsten toplinjen
Stort indsatsområde i Jysk når forbi milliarden
Vil udfordre fastfoodkæder og tankstationer med nyt koncept
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Kædedirektør er uenig i afgørelse om lovovertrædelse
Godkendt: Synoptik overtager en konkurrerende kæde
HK Handel vil hjælpe berørte medlemmer i Field’s
Sjældne prisstigninger rammer forfriskninger i Ikea
Tomgangen falder: Flere har mod på at åbne butik
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops