Kæde siger nu fra over for chikane fra kunderne

Langt flere kunder end tidligere opfører sig groft og chikanerende i butikkerne, lyder det fra Circle K, som nu vil bremse udviklingen.
Medarbejderne i Circle K’s butikker møder flere kunder med grænseoverskridende adfærd, viser en intern opgørelse.
Fra 2020 til 2022 er antallet af indrapporterede tilfælde gået fra 48 til 160, og samtidig svarer 70 procent af medarbejderne, at de har oplevet trusler eller chikane på deres vagter i butikken.
Blandt eksemplerne er en truende kunde, som i vrede over en manglende kvittering fra vaskehallen kastede en dåsesodavand efter en medarbejder.
- Det er helt urimeligt, at man skal mødes med chikane og trusler på sit arbejde, siger HR-direktør i Circle K, Thomas Galsgaard Larsen.
- Samtidig er sagerne af grovere karakter, og enkelte medarbejdere modtager psykologhjælp, fordi de har været udsat for ubehagelige oplevelser på jobbet. Det er på ingen måde rimeligt.
For at bremse udviklingen lancerer CircleK en kampagne, som gennem skiltning i alle butikkerne skal minde kunderne om at opføre sig ordentligt og behandle medarbejderne respektfuldt.
- Der eksisterer en usund kultur, hvor nogle få kunder tror, at de kan tillade sig hvad som helst. Det rammer desværre vores medarbejdere. Den dårlige tone kan betyde, at en medarbejder mister sin arbejdsglæde eller i værste fald går ned psykisk, siger Thomas Galsgaard Larsen.
Den interne undersøgelse i Circle K
- 596 ud af Circle K´s 2.800 danske butiksmedarbejdere har besvaret undersøgelsen.
- 93% af medarbejderne føler sig trygge ved at melde en sag ind om verbale og/eller fysiske overgreb på arbejdet.
- 70% af Circle K-medarbejdere i Danmark har oplevet en form for psykisk eller fysisk chikane fra kunder.
- 26% af Circle K-medarbejdere angiver at have oplevet verbale og/eller fysiske overgreb på arbejdet i den seneste måned.
- Den mest almindelige form for chikane mod Circle K-medarbejdere omfatter råb, grimt sprog, trusler og kommentarer om udseende eller køn.
Kilde: Circle K
LÆS OGSÅ: Investeringer i nye butikskoncepter trækker op i Circle K
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Imerco: Den stærke vækst ramte muren tidligt sidste år
Nyudviklet app hjælper folk afsted til fysiske butikker
Mere end 650 Netto-butikker får ny topchef
Flere butikker lukker som følge af Sportmasters nye strategi
Kendt kok går konkurs med sin pizzakæde
Denne del af landet er hårdest ramt af butikstyverier
Spar lancerer nyt koncept for varegruppe i fremgang
Overskuddet ligger usædvanlig lavt hos landsdækkende kæde
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Mest læste nyheder
Prognose: Fremtidens vindere og tabere i dagligvarebranchen
Billigblomst har særlige planer med kædens kommende butik
Stor familiekæde skifter navn i jagten på internationalt gennembrud
Dansk tilbagegang på liste over verdens største detailvirksomheder
Seneste nyheder
Imerco: Den stærke vækst ramte muren tidligt sidste år
Nyudviklet app hjælper folk afsted til fysiske butikker
Mere end 650 Netto-butikker får ny topchef
Flere butikker lukker som følge af Sportmasters nye strategi
Kendt kok går konkurs med sin pizzakæde
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops