Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Ingen kontrollerer om supermarkederne sænker prisen

Foto: detailfolk.dk



Afstemning

Bør Forbrugerrådet eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kontrollere, om butikkerne nu sænker priserne lige så meget, som de hævede dem, da fedtafgiften blev indført?

Ja, ellers er der for stor chance for, at butikkerne lader de højere priser være
 
Nej, det må være op til butikkerne selv at regulere varernes priser
 
Monday den 7 January 2013 kl. 10:00 af: Mette Winkler

1. januar vinkede vi farvel til fedtafgiften, der bukkede under efter lidt mere end et år i sej modvind. Men om butikkerne nu også sænker priserne, er der ingen kontrolinstanser, der holder øje med.

Dansk Supermarked, Coop og De Samvirkende Købmænd har lovet kunderne at sænke priserne, så de svarer til priserne fri for fedtafgiften.Men hverken forbrugerrådet eller konkurrencestyrelsen har kapacitet til at kontrollere, om alle supermarkederne sænker priserne som lovet.

Det skriver Berlingske Business.

Konkurrencemyndigheder tjekker ikke priser

Forbrugerne er de eneste vogtere, der kan holde supermarkederne op på sine løfter om at sænke priserne med præcis det beløb, de lod dem stige ved fedtafgiftens indtog. Sådan lyder meldingen fra Forbrugerstyrelsen.

- Vi har ikke rigtigt mulighed for at kontrollere det. Det er ikke nogen lille opgave, og det kræver flere ressourcer, end vi har, men vi håber meget, at konkurrencemyndighederne tjekker det. Der er ingen tvivl om, at det er en myndighedsopgave at se, om butikkerne faktisk lever op til deres meget lovende løfter, så priserne ikke klistrer og først falder om et stykke tid, siger Vagn Jelsøe, afdelingschef hos Forbrugerrådet.

Men konkurrencemyndighederne har ikke tænkt sig at blande sig i supermarkedernes prissætning.

- Vi tjekker ikke forbrugerpriser som sådan. I udgangspunktet er det virksomhederne selv, der bestemmer priserne, og så er det op til forbrugerne at vælge der, hvor de helst vil handle, siger Niels Enemærke, der er kontorchef hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Discountkrig skærper priskonkurrence

Supermarkederne bliver dog presset på priserne i den discountkrig, der hærger for tiden, og som er tiltaget med lukkelovens ophør 1. oktober 2012, som senest har fået 375 af Coops Dagli´Brugsen nærbutikker til at sænke priserne på 230 varer i koncernens eget discountmærke X-tra.

LÆS OGSÅ: Lukkelov optrapper priskrig

LÆS OGSÅ: Chefredaktør: Lukkeloven hjælper Netto med at presse Fakta

Billigere smør, olie, fløde og kød

Når fedtafgiften nu igen er væk, er det varer som smør - som steg 2,60 kroner ved fedtafgiftens fødsel - som burde falde de samme 2,60 kroner, og den prisforskel er også væk, bekræfter Coop over for Berlingske Business.

Coop oplyser, at koncernen, der har Irma, Fakta, Kvickly og SuperBrugsen blandt sine supermarkedskæder, har ændret prisen på 2500 varer efter nytår. Det skyldes ikke kun afskeden med fedtafgiften. En række andre afgifter betyder nemlig, at prisen stiger på chokolade, vin, øl, is, kaffe og te.

LÆS OGSÅ: Vil detailhandlen sænke priserne på slik og smør fra nytår?



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD