Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Hvad er en rigtig kundeklub?

Foto: detailfolk.dk



Fredag den 28 februar 2014 kl. 10:07 af: Freja Thorbech

Hvordan skruer man et loyalitetskoncept eller en kundeklub sammen? På et seminar diskuterede aktører og eksperter netop det dilemma.

Loyalitetskoncepter og kundeklubber er på fremmarch i disse år. De fleste detailkæder med respekt for sig selv har lanceret en form for kundeklub, men hvad er egentlig den rigtige formel, når konceptet skal skrues sammen?

En række aktører og eksperter var i går samlet til arrangementet Customer Loyalty Cards arrangeret af Detailforum for netop at diskutere, hvad der skal til for at give en kundeklub succes.

Forretningsudviklingschef i Coop, Kenneth Melchior, var den første taler på scenen i Atlas biografen i Rødovre Centrum. Han lagde stor vægt på, at man i Coop fortsat er præget af den andelstankegang, der danner grundlag for dagligvarekoncernen.

- Coop er ejet af 1,4 millioner medlemmer, og det med at give noget tilbage til de loyale medlemmer har været indlejret i Coop siden starten, sagde Kenneth Melchior blandt andet fra scenen.

Svært at fange de unge

Dagligvaregigantens udfordring de senere år har blandt andet været at fange det yngre publikum.

- Det lyder ikke særlig sexet, og de unge er ikke vokset op med andelstankegangen, sagde Kenneth Melchior.

Det har man blandt andet forsøgt at løse ved at indlemmer Fakta i programmet, så kunderne også kan opsamle point, når de handler hos discountkæden. Samtidig har man forsøgt at samarbejde med partnere, der tilbyder fordele til et yngre segment. Her fremhævede Kenneth Melchior blandt andet samarbejdet med Live Nation, der giver Coops medlemmer forkøbsret på en række koncertbilletter.

LÆS OGSÅ: Coop giver medlemmer forlomme i koncertkøen

Siden en relancering af konceptet i 2013 har 80.000 nye medlemmer meldt sig ind, og 40 procent af dem er under 40 år, sammenlignet med 15 procent af den eksisterende medlemsskare.

- Men der ligger stadig en udfordring i at udbrede andelstankegangen til de yngre generationer, sagde Kenneth Melchior.

Et koncept der dækker bredt

Også Forbrugsforeningen havde lagt vejen forbi Rødovre Centrum. Adm. direktør Finn Borgquist plæderede blandt andet for, at forbrugerne bliver trætte af for mange forskellige koncepter og glemmer at bruge kort og fordele. Han fremhævede, at Forbrugsforeningen dækker bredt med 3.000 virksomheder fra 150 forskellige brancher, og at konceptet er gennemsigtigt da der optjenes kroner og ører, fremfor point.

- Vi optjente sidste år bonustil medlemmerne for 187,5 millioner kroner, sagde Finn Borgquist.

LÆS OGSÅ: Loyalitetsprogram hitter blandt detailkæder

For Forbrugsforeningen ligger der også noget særligt i, at medlemskortet ikke blot opsamler bonus, men også kan bruges som betalingskort i butikker og på nettet.

Forbrugsforeningen har i dag omkring 200.000 medlemmer, der alle er meget loyale.

- 90 procent af vores medlemmer har brugt kortet, når året er omme, sagde Finn Borgquist. En tilslutning som mange andre loyalitetskoncepter og kundeklubber kun kan drømme om.

LÆS OGSÅ: Milliarder af opsparede loyalitetspoint går til spilde

Artiklen fortsætter på næste side


Forrige side 1 2 Næste side

Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD