Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Højdepunkter fra årets e-handelskonference 2013

De svenske professorer Jonas Ridderstråle (th) og Kjell Nordström (tv) forsøgte til årets e-handelskonference at svare på, om business i dag stadig er funky, som den var, da de skrev en bog om det i 1990'erne.
Foto: FDIH



Friday den 11 October 2013 kl. 11:51 af: Freja Thorbech

Der er masser af udfordringer og muligheder i fremtidens e-handel, lød budskabet fra en række talere på FDIH's årlige e-handelskonference.

Under overskriften 'Mere e-factor i e-handlen' samlede Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) torsdag spidserne inden for dansk e-handel til konference og messe.

I Lokomotivværkstedets store, rå og højloftede lokale kunne de 850 deltagere høre 27 danske og internationale talere folde sig ud, samle inspiration fra 41 udstillere og networke med ligesindede i branchen.

Arrangementet kom dramatisk fra start, da et sæt ledninger oppe under loftet brød i brand og tre mand høj måtte op i en lift og slukke de uregerlige flammer med en skumslukker til stort bifald fra salen. Dermed var dagen skudt i gang.

Branchen klarer sig godt

Adm. direktør i FDIH Annette Falberg kunne byde velkommen til de mange fremmødte og konstatere, at det går godt for den danske e-handelsbranche.

- Vi slår den ene omsætningsrekord efter den anden, sagde hun blandt andet fra talerstolen.

Og formand i FDIH og direktør i e-capacity Per Rasmussen kunne i sit efterfølgende oplæg supplere hende. 

- Mens andre brancher oplever stagnation, oplever vores branche tocifrede vækstrater, sagde han blandt andet og kunne fortælle, at den samlede danske e-handel forventes at nå en omsætning på 63 milliarder i 2013.

Per Rasmussen slog fast, at danske forbrugere er nogle af de mest aktive e-handlere i Europa, men det er dog ikke ensbetydende med, at de danske e-handlere kan hvile på laurbærene.

- Vi køber mere end vi sælger i udlandet, og det er udfordringerne de kommende år, sagde Per Rasmussen og opfordrede til, at de danske netbutikker også kigger udad på andre e-handelsmarkeder end det danske.

De fremtidige udfordringer og muligheder var et gennemgående tema på dagen, og den verdensberømte strateg Jeremiah Owyang gav i sit oplæg et bud på, hvordan fremtiden vil komme til at se ud med en såkaldt 'sharing economy'. 

Forbrugerne er allerede så småt i gang med at dele hjem og biler med hinanden uden om virksomhederne. Det sker blandt andet gennem delebilsordninger og hjemmesider som Airbnb, hvor private kan leje deres hjem ud til andre. Derfor er virksomhederne nødt til at tænke nyt og slutte sig til den samme trend. Det kan gøres på forskellige måder, slog Jeremiah Owyang fast fra scenen. Hvis man eksempelvis sælger en vare, kan man overveje, om man i stedet skal leje den ud eller give den selv samme vare væk. Her er Netflix et eksempel på en virksomhed, der allerede er godt i gang, forklarede han.

Nå 3 millioner forbrugere på Facebook

Også Facebook havde lagt vejen forbi Lokomotivværkstedet. Client Partner Louise Gregersen mindede deltagerne om, at Facebook har 3 millioner brugere i Danmark, der potentielt set er 3 millioner forbruger.

- Vi er en af de mest effektive markedsføringsplatforme, der findes, sagde hun fra talerstolen. Her løftede hun også sløret for, at der for e-handelsvirksomheder er størst effekt i at placere sin markedsføring i newsfeedet på Facebook i stedet for i annoncerne i højre side.

- Facebook er en engagerende platform, og som e-handelsvirksomhed vil I gerne have, at folk klikker videre, sagde hun og fortalte, at sandsynligheden for det netop er størst fra neewsfeedet. Det skyldes blandt andet, at højreside annoncering ikke vises på mobilen.

Digital specialist Thomas Bro fra Hummel gav deltagerne et indblik i, hvordan den 90 år gamle virksomhed har vendt de mange udfordringer, som digitaliseringen har medført til muligheder.

- Når alle står med de samme udfordringer, giver det mulighed for at være innovativ og nytænkende, sagde Thomas Bro.

Han fortalte blandt andet, hvordan Hummel fastholder sit brand i forbrugernes bevidsthed med et særligt spil til mobilen - Hummel Football game. Det er blevet downloadet 120.000 gange på seks måneder og har givet virksomheden ti gange 'return of investment'. 

Konferencen delte sig efterfølgende i flere spor, hvor deltagerne blandt andet kunne høre Country Manager René Brix fra Zalando fortælle om onlinegigantens vej ind på det danske marked, der blandt andet har været karakteriseret af en ambitiøs og aggressiv markedsføring.

Funky business

Jonas Ridderstråle og Kjell Nordström sluttede dagen af med manér. De to svenske professorer, der i 1999 skrev bogen Funky Business, forsøgte at klarlægge, om business nu også stadig er funky i dag. Det gav de indledningsvis et kort og kontant svar på.

- Ja, lød det fra talerstolen, hvorefter de to ikoner indledte et længere foredrag om, hvorfor det nu også er tilfældet.

Her kom de blandt andet ind på begrebet 'creative destruction'.

- Når vi skaber noget, ødelægger vi noget andet, sagde Kjell Nordström fra talerstolen og eksemplificerede med Apple, der med lanceringen af iPhonen kan siges at være en af hovedårsagerne til, at en tidligere gigant som Nokia langt fra lever op til tidligere tiders storhed.

- Der sker skift hele tiden, og derfor er det en smart strategi at satse på at lave de skift, rådede Jonas Ridderstråle tilhørerne til.

De svenske professorer kunne også glæde de tilhørende kvinder med, det de betegnede som, 'womenomics'.

- Fremtidens vindere er kvinderne, lød det fra talerstolen. Og det er der, ifølge Jonas Ridderstråle og Kjell Nordström, nogle basale grunde til. Når der er økonomisk vækst, lever vi længere og får færre børn. Det er især noget, der frigiver tid for kvinderne, der ikke længere skal være gravide og tage sig af børn i så stor en del af livet som tidligere.

Afslutningsvis kunne de to herrer løfte sløret for det, de kaldte 'pinkoden på verden'.

- Den har indtil nu været 1114#, sagde Kjell Nordström og forklarede, at tallene henviser til de 1 milliard mennesker i Amerika, Europa og Afrika samt de 4 milliarder mennesker i Asien. I fremtiden vil pinkoden dog se anderledes ud.

- Pinkoden ændrer sig i fremtiden til 1136#, sagde Kjell Nordström med henvisning til, at der i fremtiden vil være 1 milliard mennesker i Amerika og Europa, 3 milliarder mennesker i Afrika og 6 milliarder i Asien. Og netop derfor bør virksomhederne overveje at kigge andre veje, når de skal nå fremtidens forbrugere, lød budskabet.

LÆS OGSÅ: Årets e-handelskonference – nu større end nogensinde



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD