Hi-Fi Klubben gør grin med kønskvoter i årsregnskab
Moderselskabet bag elektronikkæden har indført et meget sarkastisk afsnit om andelen af kvinder i ledelsen. Målet er 0 procent.
Ledelsen i Audionord, der er selskabet bag Hi-Fi Klubben, har moret sig, da de skrev årsberetningen i det netop fremlagt årsregnskab.
Med et meget sarkastisk afsnit, der redegør for den kønsmæssige sammensætning af kvinder i ledelsen, gør Audionord nemlig grin med regeringens store fokus på flere kvinder i ledelse.
Regeringen har pålagt de største danske virksomheder at redegøre for, hvordan flere kvinder kan få plads på i bestyrelsen og på ledelsesgangen. Og Audionord støtter til fulde op om "den nuværende regerings meget rationelle, flotte og prisværdige politik," fremgår det blandt andet af regnskabet.
På kort sigt fremsætter selskabet et mål på 0 procent, men på lang sigt er ambitionerne meget større. Der er målet nemlig 100 procent kvinder i bestyrelse og ledelse.
- Denne målsætning forventes opfyldt i 2047, når alle tre medlemmer af bestyrelsen og ledelsen i øvrigt forventes at være udskiftet, skriver ledelsen videre og påpeger, at der i det netop overståede regnskabsår derfor heller ikke har været anledning til at iværksætte tiltag for at nå overgangen fra 0 procent til 100 procent kvinder.
Og regeringen får endnu en salut med på vejen fra ledelsen i Audionord:
- Det er selskabets generelle politik, at medarbejdere ansættes på baggrund af deres kvalifikationer. Der skelnes ikke til køn, race, hudfarve, seksuel orientering eller andre karakteristika, der ikke har med stillingens kvalitative indhold at gøre. Vi anser alle mennesker for ligeværdige!
Opfordrer kvinder til at søge
De sarkastiske formuleringer er ikke ment som mandschauvinistisk eller kvindefjendsk, lyder det fra Hi-Fi Klubben.
- Vi ville da ønske, der var flere kvindelige ansatte i vores forretninger. Jeg er sikker på, det ville gavne både arbejdsmiljøet og forretningen. Desværre er søgningen ikke særlig stor, og hvis en mandlig ansøger er mere kvalificeret, vælger vi altså ham, siger direktør i Hi-Fi Klubben Christoffer Arensbach, der har været med til at formulere afsnittet, til Ekstra Bladet. Han opfordrer samtidig flere kvinder til at søge job i kæden.
Milliardomsætning
Ud over det alternative afsnit kan AudioNord i sit årsregnskab ellers melde om en nettoomsætning, der er steget fra 1 milliarder til 1,1 milliard kroner. Årets resultat er faldet fra 56,2 millioner kroner til 52,8 millioner kroner.
Ser man isoleret set på tallene fra Hi-Fi Klubben kan elektronikkæden også melde om et fald i årets resultat fra 18 millioner kroner i 2012/13 til 16,7 millioner kroner i 2013/14, mens kæden ikke oplyser om omsætningen.
Ledelsen anser resultatet for tilfredsstillende.
Hi-Fi Klubben har i dag 29 butikker og en netbutik på det danske marked. Kæden er også til stede i Sverige, Norge og Holland og har i alt 91 butikker fordelt på de fire markeder inklusiv fire netbutikker. I alt beskæftiger kæden omkring 580 medarbejdere.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Chef for stor satsning i Meny har sagt stop
Den lange periode med konstant salgsvækst er forbi hos Power
Flere Coop-butikker bliver kritiseret for brud på regler
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Chef for stor satsning i Meny har sagt stop
Den lange periode med konstant salgsvækst er forbi hos Power
Flere Coop-butikker bliver kritiseret for brud på regler
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops