Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Forude venter en nedgangstid, men landets tøjbutikker har et godt udgangspunkt, vurderer Deloitte i årlig analyse.
Som helhed har landets tøjbutikker været igennem en gylden periode, som ruster branchen til de kommende udfordringer.
Sådan lyder en af budskaberne i den årlige modeanalyse fra revisions- og rådgivningshuset Deloitte.
- De danske modevirksomheder kan gå den kommende tid i møde med et solidt afsæt. Branchen har været god til at generere salg og nye muligheder bl.a. i de fysiske butikker, hvor der efter lockdown på ny har været liv og glade dage, siger Morten Gade Steinmetz, brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte.
- Det er et godt udgangspunkt for den nedgangstid, vi forventer forude. For vi kommer ikke udenom, at både verdensøkonomien og forbrugernes vaner kommer til at ændre sig, siger Morten Gade Steinmetz.
Større indtjening
Ifølge Deloitte har nøgletallene fra det seneste regnskabsår været så gode, at branchen har været igennem en decideret gylden periode.
Hos tøjbutikkerne er det gennemsnitlige driftsresultat steget med 258 procent pr. ansat i forhold til året før, mens tre ud af fire virksomheder har overskud. For nogle år siden - i 2017/18 - gjaldt det kun for 60 procent.
For virksomheder med over 50 ansatte har mere end 94 procent overskud.
- Det er vigtigt at have den nye normal for øje. Lige nu ser vi blandt andet ind i stigende renter, dalende dollarkurs, en høj inflation, rekordhøje energipriser og en masse tilhørende følgevirkninger, der kommer til at ændre i landskabet, siger Morten Gade Steinmetz.
- Forbrugernes rådighedsbeløb er i forvejen indsnævret, og det ser ud til, at mange vil bremse forbrugsvanerne yderligere. Derfor vil konkurrencen som udgangspunkt skærpes, siger han.
LÆS OGSÅ: Overskuddet vokser med eksplosiv kraft i revitaliseret modekæde
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Dagligvarebutik skal varme private boliger op
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops