Forening kårer de bedste supermarkeder: To kæder dominerer
To supermarkedskæder hæver sig igen over alle rivalerne i en årlig test, som Dansk Vegetarisk Forening står bag.
For tredje år i træk bliver Bilka kåret som Årets plantebaserede supermarked af Dansk Vegetarisk Forening, mens Netto snupper titlen blandt discountkæderne for andet år i træk.
De to dagligvarekæder hæver sig altså igen over rivalerne i den test, som Dansk Vegetarisk Forening ligger til grund for kåringen. Butikkerne bliver set an på 111 parametre, heraf 50 typer af plantebaserede fødevarer.
- Vi er superglade for prisen, som er en dejlig anerkendelse af vores arbejde med plantebaserede fødevarer. Vores fokus på området er ikke nyt, og det gør derfor kun glæden større, at det er tredje gang, vi modtager prisen, siger Henrik Frost, der er Head of retail Fresh food i Bilka.
Faktisk vinder Bilka også i kategorien Bedst-i-pris. Det er første gang, at discountkæderne bliver slået på prisen. I alt var Bilka 1,72 kroner billigere end Netto på andenpladsen og 6,55 kroner billigere end Føtex på tredjepladsen.
I de ni supermarkeder, der havde alle 13 basisvarer, var der en prisforskel på intet mindre end 53,39 kroner fra top til bund. Det er især varer som plantebøffer, falafler og ost, hvor prisforskellen er stor.
Om undersøgelsen
I efteråret 2021 har Dansk Vegetarisk Forening undersøgt 14 supermarkeder, herunder 12 supermarkedskæder og to online supermarkeder.
Undersøgelsen er foretaget af DVFs medarbejdere i tre butikker i hver kæde fordelt på samme områder i landet. De to online-supermarkeder er ligeledes undersøgt i tre omgange, men på forskellige tidspunkter.
Supermarkederne er i alt blevet målt på 111 parametre, herunder er over 50 varer blevet undersøgt. Max-score i undersøgelsen er 100 point.
Yderligere bliver størrelsen af udvalget, prisen, hvorvidt der er en økologisk variant samt placeringen vurderet for flere produktkategorier; eksempelvis plantedrikke og plantebaseret bøffer.
Varer som linser, bønner, nødder, kerner og økologisk frugt og grønt i sæson også en del af undersøgelsen.
I undersøgelsen medtages hverken spot- eller tilbudsvarer. For at finde supermarkedet som er ‘Bedst-i-pris’ har vi sammenlignet prisen på 13 basisvarer, som ethvert supermarked bør have, hvis de vil tiltrække de grønne forbrugere.
Ti supermarkeder placerer sig mellem 78 og 61 point, mens de tre resterende placerer sig mellem 56,5 og 45.
Kilde: Dansk Vegetarisk Forening
LÆS OGSÅ: Bilka får opdateret shop-in-shop-koncept over hele landet
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Top 10: Coop mister førsteplads på liste over mest bæredygtige brands
Supermarkedskæde vinder vegetar-pris for andet år i træk
Søstrene Grene gør bæredygtighed til central del af strategien
Lidl sætter et konkret mål for reduceringen af madspild
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter