Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Facebook-furore om Netto-kampagne

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 8 November 2012 kl. 15:20 af: Mette Winkler

Tæt på 400 kommentarer og mere end 2000 likes har Nettos kampagne for sine nye åbningstider genereret i en heftig debat på facebook. Debatten er kickstartet af et indlæg, der kalder reklamespottet for usmageligt.

En Netto-medarbejder, der sætter varer på hylden og gaber samtidig. Sådan fotæller Netto sine kunder, at samtlige butikker nu har åbent fra kl.8 til kl. 22 alle hverdage. Det har siden 6. oktober startet en lavine af kommentarer. 

- Jeg synes, det er direkte usmageligt og respektløst over for de ansatte, I har. Det signal, I sender, er efter min mening, et signal om at I nu har åbent hele tiden, og at I er fuldstændig ligeglade med, hvor trætte jeres ansatte er, og hvor meget det måtte slide på dem. Så længe I kan få smidt varer ud over disken, så er det lige meget med abejdsforholdene. Tænk jer dog om! 

Sådan lyder startindlægget på Nettos facebookside 6. oktober.

- Det er et kikset reklamespot, der signalerer, at medarbejderne er uoplagte og trætte af de lange åbningstider! Flop fra Nettos side, efter min mening, skriver en anden.

Flere er af den holdning, at Netto burde have vist friske og veloplagte medarbejdere i stedet, mens andre synes, at reklamen fint indikerer de sene åbningstider.

Reklameekspert godkender spottet

Debatten ruller stadig, men reklame-eksperten Frederik Preisler fra Mensch mener ikke, Netto har grund til at tage sig af de sure opstød. Han synes, det er en fin reklame.

- Det, der er problemet, er, at man hører ikke ret meget fra dem, der synes det er fint og sjovt, eller som synes, det er en skæg måde at turnere det på. Det er altid dem der brokker sig og er utilfredse, der fylder mest i billedet, så Netto skal tage det helt stille og roligt, siger han til detailfolk.dk

- I gamle dage var der en redaktør, der sorterede i læserbrevene. I dag kan enhver give sin mening til kende, og det skal man tage med en vis ophøjet ro. Der vil altid være flere af dem, der er sure, der har energi til at brokke sig, siger Frederik Preisler.

Nettomedarbejdere forsvarer Netto

Debatten skifter fokus undervejs og kommer til at handle om vilkår for de ansatte i Netto efter lukkeloven. Ud over senere vagter, er der også kommet noget positivt ud af det, skriver en Netto-medarbejder:

- Arbejder i Netto og jeg er endt ud med færre timer end jeg fik før, da vagterne nu splittes op på en anden måde. I stedet for at arbejde lørdag 7-18:15 arbejder man nu f.eks. 7-16 eller 16-22:15. Så der er ingen grund til at have ondt af os nettomedarbejdere.

- Det er ikke ualmindeligt i udlandet og nu er det kommet til lille DK, jøsses!! Synes det var MEGA fedt, jeg ku' gå i Netto i søndags kl 20. Og HVIS det ikke kan betale sig i længden for Netto etc., så er det jo godt det kan laves om, skriver en anden med erfaring med de sene arbejdstider.

Den ironiske tolkning

Netop pga. lukkeloven er der nogen, der tolker reklamen som en indirekte kritik af de sene åbningstider, og som giver reklamen et klap på skulderen af samme årsag.

- Det er total god stil, at signalere, at det er ren galimatias, at der skal være åbent så længe, det er nedbrydende for personalet, og omsætningen bliver jo ikke større af den grund, fed fed fed reklame, står der i et indlæg.

Netto ville oplyse med et blink i øjet

Undervejs i debatten forklarer Netto, at reklamespottet er ment som en sjov måde at vise de nye åbningstider:

- Vores butikker har været rigtig glade for de udvidede åbningstider, og de skæve arbejdstider betyder jo at man på den anden side har fri på et andet tidspunkt. Med den nye reklamefilm har vi med et "glimt i øjet" og med en mild overdrivelse blot forsøgt at kommunikere, at vi nu har fået længere åbningstider.Vi vil gerne tale lige ud af posen og i øjenhøjde, og vi er derfor glade for at kunne se af denne debat, at I gør det samme, skriver Netto.

Den udtalelse bakker Frederik Preisler op:

- Jeg synes, den gør det, som de selv siger, med et glimt i øjet.

Og som der står i et indlæg. Reklamen virker, ingen kan nu være i tvivl om, hvad tid Netto lukker.

Vi ville gerne have haft Netto's kommentar til kampagnen og debatten, men Netto er ikke vendt tilbage på detailfolk.dk's henvendelser.

SE REKLAMESPOTTET HER



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD