DNA-spray skal sikre butikker mod røverier
PROFILJOBS
Magasin søger Flagship Store Sales Manager med stærk ledelses- og retail erfaring
FranchiseMatch søger butikschef og indehaver til Sjölin Jylland: Succesfuldt koncept med stærk vækst!
SVÆRT VED AT SKAFFE RETAILKANDIDATER? Få dit jobopslag her til kun 1995,-
Tre store detailaktører tester nu DNA-spray som et våben i kampen mod røverier.
Nu forsøger den danske detailbranche sig med et nyt våben i kampen mod de mange røverier i branchen.
I samarbejde med Dansk Erhverv, Sikkerhedsbranchen og Rigspolitiet tester en række butikker under Dansk Supermarked, Coop og Reitan (7-Eleven) en særlig DNA-spray, der kan afsløre røverne.
Når en person forsøger at begå røveri, vil vedkommende blive sprayet med en særlig DNA-væske, der ikke kan fjernes fra hverken hud eller tøj i op til seks uger. Det giver politiet en mulighed for at kontrollere mistænkte personer med en UV lampe og på den måde forbinde gerningsmanden med gerningsstedet via en unik kode i væsken.
- Samarbejdet i detailhandlen i forbindelse med det planlagte testforløb med DNA-spray er et klart udtryk for, at vi i Danmark har en detailbranche, som er dygtig til at samarbejde om at finde nye metoder til at bekæmpe røverier i detailbranchen. Der ligger forud for aktiveringen af de nye sikringer mange arbejdstimer bag, men butikkerne er nu klar til nu at teste effekten af DNA-sprayen i praksis, siger Torben E. Hoffmann Rosenstock, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv i en udtalelse.
Benyttes i andre lande
I den kommende tid vil man se skilte med påskriften ”Sikret mod røveri! Advarsel! DNA-spray” i vinduerne på de butikker, der tester DNA-sprayen. Det gælder blandt andet 7-Eleven, Netto og Irma i København.
Den danske detailbranche har gennem en længere periode efterspurgt muligheden for at teste DNA-spray mod røverier, som allerede benyttes af butikker i cirka 30 lande, og hos Dansk Erhverv ser man frem til resultaterne fra testforløbet af sprayen.
- Vi har rigtig gode forventninger til testforløbet. Samtidig er vi dog nødt til at se den fulde effekt af sikringen, før vi begynder at komme med endelige anbefalinger til butikkerne. Præcis ligesom man jo sædvanligvis først køber bilen, når man har haft mulighed for at prøvekøre den, siger Torben E. Hoffmann Rosenstock.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Erhvervsmand fra øverste hylde bliver en del af Coop
Lavpriskæde ramt af konkurs efter rod i regnskaberne
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Sportmaster er solgt videre til en ejer med ekspansiv agenda
Et bud på fremtidens indkøbskurv bliver nu testet i Netto
Historisk måling: Danske forbrugere er helt nede i kulkælderen
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Hvordan tror du Black Friday ender i 2021 sammenlignet med sidste år?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Erhvervsmand fra øverste hylde bliver en del af Coop
Lavpriskæde ramt af konkurs efter rod i regnskaberne
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Seneste blogindlæg
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops
TikTok baner vejen for nye marketing strategier - Lær trenden at kende