Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Derfor er Bilka presset

Foto: Dansk Supermarked Group



Wednesday den 6 April 2016 kl. 10:54 - Kilde: Børsen

Dansk Supermarked Group holder kortene tæt til kroppen om de enkelte kæder, men erkender, at Bilka er presset på et meget vigtigt område.

I forbindelse med det netop offentliggjorte 2015-regnskab var det en glad administrerende direktør for Dansk Supermarked Group, Per Bank, som tirsdag betegnede 2015-resultatet som tilfredsstillende.

Danmarks største detailhandelsvirksomhed, som blandt andet står bag Netto, Føtex, Bilka og Salling, offentliggør ikke nøgletal for de enkelte kæder, men Per Bank erkender, at Bilka er udfordret.

- Bilka har haft et fint salg af fødevarer, men vi er pressede på nonfood, siger direktøren for Dansk Supermarked Group i et interview med dagbladet Børsen, som skriver, at nonfood med store produktkategorier som tøj, elektronik, sportsudstyr og meget andet i stigende grad er, hvad kunderne køber på nettet.

På Børsens spørgsmål om, hvorvidt Bilkas omsætning er faldet, svarer Per Bank:

- Du kan selv konkludere, når jeg siger, at fødevarer ser fornuftigt ud, og nonfood er presset.

LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked afslører milliard-investeringer

Ikke en nem opgave

Ifølge en analyse fra Retail Institute Scandinavia fra sidste år blev Bilka skønnet til at omsætte for 11,6 milliarder kroner i 2014, hvilket var 0,9 procent mindre end året før.

- Det er klart, at de skruer på alle knapper for at få relanceret Bilka. Det er ikke en nem opgave, men omvendt ved vi strengt taget ikke, om det går dårligt i Bilka, siger Henning Bahr, som er detailhandelsekspert og direktør for Retail Institute Scandinavia, til Børsen.

Forsøger med nyt koncept

Lørdag slog Bilka i Tilst dørene op til en ny og moderniseret version, der ifølge kædedirektør Mark H. Nielsen er Bilkas bedste bud på ’fremtidens hypermarked’.

Med et nyt koncept vil Bilka-kæden tage kampen op med blandt andre discountkæderne og de øvrige supermarkeder.

Bilka vil adskille sig fra konkurrenterne både inden for dagligvarer og nonfood ved blandt andet at have et nyt sortiment og med tydelige afgrænsninger mellem hver vareafdeling.

Planen er, at alle 18 Bilka-varehuse skal være ombygget om tre år.

LÆS MERE I: Bilka henter nyt koncept fra udlandet

Læs hele artiklen på Børsen


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD