Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Danskerne er vilde med at handle online

Foto: detailfolk.dk



De mest e-handlende nationer i Europa

Top 5

1. Storbritanien

2. Norge

3. Danmark

4. Sverige

5. Tyskland

 

De sidste 5

26. Litauen

27. Estland

28. Italien

29. Bulgarien

30. Rumænien

Wednesday den 16 October 2013 kl. 14:30 af: Freja Thorbech

Danskerne er det tredje mest e-handlende folkefærd i Europa, viser nye tal.

Et par klik og varen er bestilt. De danske forbrugere er vilde med at shoppe online.

Så vilde, at Danmark sammen med Sverige er Europas tredje mest e-handlende nation kun overgået af Storbritanien og Norge. Det viser nye tal fra Eurostat, skriver Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

- E-handlen er populær og en integreret del af mange danskeres hverdag. Det er nemt og bekvemt, og man kan gøre det uanset, hvor man er, og hvad tid på døgnet, det er. Men det er altså stadig de fysiske butikker, der er klart mest populære hos danskerne. Selvom vi besøger netbutikkerne flittigt, udgør e-handlen ifølge Dansk Erhvervs beregninger stadig kun ca. 8-10 pct. af privatforbruget, siger Marie Louise Thorstensen, politisk konsulent i Dansk Erhverv, i pressemeddelelsen.

Ud af alle de danskerne, der benyttede sig af internettet i 2012, e-handlede 79 procent. For Storbritannien og Norge er tallene henholdsvis 82 og 80 procent, mens det europæske gennemsnit ligger på 59 procent. Helt i bund ligger Rumænien, hvor kun 11 procent af dem, der benyttede sig af nettet sidste år, e-handlede.

Sats på nye markeder

Ifølge Dansk Erhverv kan den danske e-handelsbranche bruge Eurostats-rangliste til at se, hvilke nye markeder der er værd at satse på.

- Eftersom både Norge og Sverige også topper e-handelslisten, er de oplagte markeder for danske netbutikker, der gerne vil ud over rampen uden for Danmarks grænser. Fordelen for de danske netbutikker er bl.a. også, at der er en række ligheder i forhold til sprog, mentalitet, tøjstørrelser og stil, siger Marie Louise Thorstensen. 

Hun fremhæver samtidig vigtigheden af, at reglerne i EU bliver mere ensartede.

- I takt med, at danskerne lægger flere og flere penge i netbutikkerne udenfor landets grænser, så bliver det vigtigere med ensartede regler og effektiv håndhævelse på EU-niveau. Det er konkurrenceforvridende, hvis butikkerne i nogle lande skal leve op til strenge regler og håndhævelse af eksempelvis forbrugerbeskyttelse og moms, mens andre slipper med næsten ingenting, siger hun.

LÆS OGSÅ: Et samlet e-handels Europa går mod ny EU-købelov



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD