Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Danske virksomheder i ulovlige konkurrencer på Facebook

Foto: detailfolk.dk



Monday den 13 May 2013 kl. 11:17 af: Freja Thorbech

Mange danske virksomheder overtræder både Facebooks retningslinjer og dansk lovgivning, når de afvikler konkurrencer på det sociale medie.

Del vores billede og vind en rejse, skriv på væggen og vind et gavekort eller like vores opslag og få fingre i de sidste nye varer.

Kreativiteten kender ingen grænser, når danske virksomheder laver konkurrencer på Facebook.

Men mange overtræder Facebooks regler lige såvel som den danske lovgivning, når de laver konkurrencer på det populære sociale medie.

Det fortæller Hans Tosti, der er senior social media advisor hos Komfo, der er en af de officielle Facebook-partnere i Danmark.

- Der er en del, der kører de her såkaldte ulovlige konkurrencer, det er der ingen tvivl om, siger han til detailfolk.dk.

Facebooks regler tillader kun konkurrencer, der kører i en tilknyttet applikation. Man må altså ikke som virksomhed slå en konkurrence op direkte på væggen på sin Facebook-side. Samtidig er det ikke tilladt at belønne likes, kommentarer eller delinger. Og det er her, mange virksomheder går galt i byen.

I strid med dansk lov

Hans Tosti forklarer, at Facebook selv sørger for at håndhæve reglerne ved at slette de opslag, der rummer ulovlige konkurrencer.

- I andre tilfælde går de også ind og lukker siden, hvis der er noget, der er sket gentagende gange, siger han.

Men det er ikke kun Facebook, man kommer på kant med, hvis man laver de ureglementerede konkurrencer. Man risikerer også at overtræde den danske lovgivning på området.

- Markedsføringsloven gælder al elektronisk markedsføring. Så hvis man betinger en konkurrence ved, at en bruger skal spamme sine venner med en deling af en historie eller et billede, så kommer man ud i en situation, hvor man kommer på kant med spam-reglerne i markedsføringslovgivningen, forklarer Hans Tosti.

Små butikker kommer ofte galt af sted

Selvom der er mange, der overtræder både Facebook-regler og dansk lovgivning, når de afvikler konkurrencer på Facebook, er der en klar tendens til, hvem der oftest kommer galt af sted, når de forsøger sig med konkurrencer på de sociale medier.

- Tendensen går i retning af, at det fortrinsvis, er de små butikker, der overtræder reglerne, siger Hans Tosti.

Det kan blandt andet skyldes uvidenhed. Mange ved ikke, at der findes konkurrenceregler på Facebook, og derfor kommer de til at overtræde reglerne. Det er netop også derfor, at der er færre eksempler på store brands, der kommer i klemme, mener Hans Tosti.

- Vidensniveauet i de store brands er efterhånden blevet bedre. Det hænger selvfølgelig også sammen med, at de store brands får hjælp fra bureauer, som rådgiver på området. Ethvert rådgivningsfirma med respekt for sig selv ville selvfølgelig aldrig nogensinde rådgive en kunde til at lave de her ulovlige konkurrencer, siger han til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Sådan bruger detailvirksomheder bedst sociale medier



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD