Dansk Erhverv om ny EU-strategi: Et mareridt for netbutikker
Det kan blive et mareridt for danske netbutikker, hvis EU-Kommisionens ambitioner for strategien for det digitale indre marked bliver til virkelighed, mener Dansk Erhverv.
EU-kommisærerne bør lave et virkelighedstjek på handel i dagens Europa, inden de indfrier ambitionerne i en ny strategi for det digitale indre marked.
Det mener Dansk Erhverv.
I et blogindlæg på detailfolk.dk plæderer markedschef Lone Rasmussen for, at det vil være et sandt mareridt for netbutikkerne, hvis EU-Kommisionens ambitioner bliver en realitet. Det gør hun ved at opstille et konkret eksempel, hvor en dansk kunde går ind i en lille butik i Frankrig og bliver mødt af en ekspedient, der taler flydende dansk og har styr på hvilke forbrugerregler, der gælder i Danmark.
- Kommissærerne skal huske virkeligheden. I den fysiske verden er forholdene jo slet ikke som i mit lille eksempel. Og stiller man de krav til netbutikkerne. Vil det ramme forbrugerne i form af højere priser eller et mindre udvalg, skriver Lone Rasmussen blandt andet i sit indlæg.
Formålet med den nye strategi er at nedbryde barrierene for e-handel over grænserne. Det vil nemlig ifølge Kommisionen skabe 3,8 millioner nye jobs.
Salg med tab kan koste butikker livet
Hos Dansk Erhverv er man glad for, at EU vil arbejde på at fjerne de tekniske, lovgivningsmæssige og praktiske barrierer for handel over grænserne i unionen, men man undrer sig over den kritik af virksomhederne, som EU-Kommisionen er kommet med.
- For er der noget, virksomhederne gerne vil, er det at have flere kunder. Og meget gerne også fra andre EU-lande, hvis de kan se en forretning i det. Lige præcist det sidste er altafgørende. Ingen butikker kan nemlig overleve ret længe, hvis de skal sælge med tab. Og det vil være tilfældet, hvis man forventer, at virksomhederne skal sælge på ens vilkår til alle lande i EU, skriver Lone Rasmussen i sin blog og opfordrer til, at man anerkender, at EU’s indre marked består af 28 lande med 28 regelsæt, over 20 sprog og store geografiske afstande.
Hos Dansk Erhverv efterlyser man derfor en praktisk og virksomhedsnær oversigt over de regler, som netbutikkerne skal rette sig efter i hvert enkelt EU-land.
- Hverken EU-Kommissionen eller medlemslandene har formået at lave en oversigt over alle de regler, som netbutikker forventes at leve op til, hvis de aktivt vil sælge til forbrugere i andre EU-lande end deres eget. Og hvordan kan man så forvente, at netbutikkerne skal kunne overskue det? spørger Lone Rasmussen retorisk i sit blogindlæg.
Planen for det digitale, indre marked bliver præsenteret i dag og vil nu blive drøftet hen over sommeren i de 28 medlemslande og i Europaparlamentet, inden den skal forhandles på plads til oktober.
Læs hele blogindlægget fra Lone Rasmussen her.
LÆS OGSÅ: Dansk Erhverv: Nye europæiske klageregler skader danske virksomheder
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Overblik: Sådan ser fremtiden ud for hver enkelt Irma-butik
Topchef i Nemlig: - Vi står selvfølgelig kun endnu stærkere
Flere direktører er stoppet i Coop
Coop slår kæder sammen: SuperBrugsen, Irma og Kvickly forsvinder
Tomgangen blandt disse butikslokaler stiger kraftigt
Matas styrker international satsning: - For os er det en mærkedag
Coop finder salgsdirektør til de sidste Fakta-butikker
Tager næste skridt med nyt hybridkoncept
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Overblik: Sådan ser fremtiden ud for hver enkelt Irma-butik
Topchef i Nemlig: - Vi står selvfølgelig kun endnu stærkere
Flere direktører er stoppet i Coop
Coop slår kæder sammen: SuperBrugsen, Irma og Kvickly forsvinder
Tomgangen blandt disse butikslokaler stiger kraftigt
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops