Dagrofa åbner for franchisemodel i stor milliardsatsning
PROFILJOBS
Magasin søger Flagship Store Sales Manager med stærk ledelses- og retail erfaring
FranchiseMatch søger butikschef og indehaver til Sjölin Jylland: Succesfuldt koncept med stærk vækst!
SVÆRT VED AT SKAFFE RETAILKANDIDATER? Få dit jobopslag her til kun 1995,-
En stor del af Dagrofas investeringspulje går til de lokale købmandskæder, hvor en franchisemodel nu skal stå sin prøve i den ene.
Da Dagrofa præsenterede sin nye strategi “Fremgang Sammen” i november 2021, var det med et samlet budget på lidt over en milliard kroner.
Næsten halvdelen af det beløb - 450 millioner kroner - kommer til at gå til de lokale købmænd i Spar, Min Købmand og Letkøb, skriver Børsen.
Ifølge kædedirektøren - Esben Keller - skal kundeoplevelsen forbedres og sortimentet tilpasses de lokale behov, mens fokus på borgerbutikker og en ny franchisemodel i Spar-kæden og skal bidrage til at øge antallet af butikker. Hidtil har selvstændige købmænd stået for driften.
- Historisk set er discount vokset i markedet, men det, vi så i sidste strategiperiode, var, at den lokale købmand blev genopfundet og har en vigtig position i samfundet, siger Esben Keller til Børsen.
Udsigt til sorte tal
Den nye strategi indvarsler bedre tider i Dagrofa, som gennem de seneste år har været igennem økonomiske vanskeligheder.
- Vi går fra en strategiperiode, hvor vi har haft fokus på at optimere organisationen og processer internt og forventer at få sorte tal på bundlinjen i 2021, sagde topchef Tomas Pietrangeli i forbindelse med lanceringen af strategien.
- Vi har opnået en stærk resultatforbedring med vores nuværende strategi. Nu er det tid til at være mere offensive og vise, at vi har endnu mere at byde på, sagde han.
For tre år siden var underskuddet før skat på den forkerte side at en halv milliard, men efterfølgende er det gået den rigtige vej.
Ved udgangen af 2021 regner Dagrofa med at være tilbage i plus, og den økonomiske oprejsning bliver et springbræt for den offensive strategi, fremgår det af en pressemeddelelse fra koncernen.
Strategien “Stærkere Sammen"
Den nye strategi for hele Dagrofa-koncernen, som skal sikre en rentabelt og bæredygtig forretning.
Strategien består blandt andet af fire pejlemærker:
1. At differentiere kundeoplevelsen og vinde kategoripositioner
2. Forstærke butiksnettet
3. Give kunderne den bedste digitale madoplevelse
4. Konkurrere på en mere enkel og effektiv værdikæde
Dagrofas tidligere strategi #StærkereSammen havde til formål at sikre en større sammenhængskraft og skabe synergier på tværs af de forskellige dele af Dagrofa
Kilde: Dagrofa
LÆS OGSÅ: Dagrofa mærker overvældende interesse for borgerbutikker
Læs hele artiklen på Børsen
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Redaktionen holder lukket
Elgiganten har nu startet en to år lang kampagne
Konkurrent til supermarkederne sår tvivl om dansk satsning
Iværksættere kan vinde en fysisk butik midt i højsæsonen
Se de nye retningslinjer for normal- og tilbudspriser
Wolt bejler til butikker med i nyt leveringskoncept
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Redaktionen holder lukket
Elgiganten har nu startet en to år lang kampagne
Konkurrent til supermarkederne sår tvivl om dansk satsning
Iværksættere kan vinde en fysisk butik midt i højsæsonen
Se de nye retningslinjer for normal- og tilbudspriser
Seneste blogindlæg
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops
TikTok baner vejen for nye marketing strategier - Lær trenden at kende