Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
Læs bloggen her

Dagrofa åbner for franchisemodel i stor milliardsatsning





Tirsdag den 18 januar 2022 kl. 11:06 - Kilde: Børsen

En stor del af Dagrofas investeringspulje går til de lokale købmandskæder, hvor en franchisemodel nu skal stå sin prøve i den ene.

Da Dagrofa præsenterede sin nye strategi “Fremgang Sammen” i november 2021, var det med et samlet budget på lidt over en milliard kroner.

Næsten halvdelen af det beløb - 450 millioner kroner - kommer til at gå til de lokale købmænd i Spar, Min Købmand og Letkøb, skriver Børsen.

Ifølge kædedirektøren - Esben Keller - skal kundeoplevelsen forbedres og sortimentet tilpasses de lokale behov, mens fokus på borgerbutikker  og en ny franchisemodel i Spar-kæden og skal bidrage til at øge antallet af butikker. Hidtil har selvstændige købmænd stået for driften.

- Historisk set er discount vokset i markedet, men det, vi så i sidste strategiperiode, var, at den lokale købmand blev genopfundet og har en vigtig position i samfundet, siger Esben Keller til Børsen.


Udsigt til sorte tal

Den nye strategi indvarsler bedre tider i Dagrofa, som gennem de seneste år har været igennem økonomiske vanskeligheder.

- Vi går fra en strategiperiode, hvor vi har haft fokus på at optimere organisationen og processer internt og forventer at få sorte tal på bundlinjen i 2021, sagde topchef Tomas Pietrangeli i forbindelse med lanceringen af strategien.

- Vi har opnået en stærk resultatforbedring med vores nuværende strategi. Nu er det tid til at være mere offensive og vise, at vi har endnu mere at byde på, sagde han.

For tre år siden var underskuddet før skat på den forkerte side at en halv milliard, men efterfølgende er det gået den rigtige vej.

Ved udgangen af 2021 regner Dagrofa med at være tilbage i plus, og den økonomiske oprejsning bliver et springbræt for den offensive strategi, fremgår det af en pressemeddelelse fra koncernen.


Strategien “Stærkere Sammen"

Den nye strategi for hele Dagrofa-koncernen, som skal sikre en rentabelt og bæredygtig forretning.

Strategien består blandt andet af fire pejlemærker:

1. At differentiere kundeoplevelsen og vinde kategoripositioner
2. Forstærke butiksnettet
3. Give kunderne den bedste digitale madoplevelse
4. Konkurrere på en mere enkel og effektiv værdikæde

Dagrofas tidligere strategi #StærkereSammen havde til formål at sikre en større sammenhængskraft og skabe synergier på tværs af de forskellige dele af Dagrofa

Kilde: Dagrofa


LÆS OGSÅ: Dagrofa mærker overvældende interesse for borgerbutikker

 

Læs hele artiklen på Børsen


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD