Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Coop: Varer for milliarder af kroner skal være danske

Foto: Superbrugsen



Onsdag den 29 april 2020 kl. 06:00 af: Redaktionen

Flere af varerne fra Coops egne mærker skal komme fra hjemlige producenter. Koncerndirektøren regner med at flytte rundt på milliarder.

Dagligvarekoncernen Coop har besluttet at udbyde produktionen af sine egne varer, der blandt andet sælges under mærkerne Änglamark, Coop og X-tra, til danske producenter.

Den første aftale er allerede i hus. Produktion af Änglamark havregryn bliver nu flyttet fra Letland til Danmark, hvor Valsemøllerne fremover skal producere de økologiske gryn for Coop.

- Vi er parate til at betale lidt mere for danske varer, og vi tror, at det kan flytte produktion af varer til en samlet værdi på op til 5 milliarder kr. over de kommende tre år, siger Jens Visholm i en pressemeddelelse. Han er koncerndirektør i Coop.

- Det kræver, at danske producenter er konkurrencedygtige, for prisen er stadig vigtig, men vi tror, at det kan være en vigtig håndsrækning, siger han.

Idéer fra kunderne

Idéen om at tilgodese danske producenter kommer fra et større projekt , hvor medlemmer og kunder har været med til lægge en plan for, hvordan Coop kan være med til at “genstarte Danmark.”

Med annoncer i dagblade og på sociale medier er danskerne blevet inviteret til at komme med deres bud. Det har resulteret i flere tusinde tilbagemeldinger.

Et af de områder, kunderne kommer til at møde først, er en øget indsats for danske varer.

- Vi har lært meget af coronakrisen. De erfaringer vil vi nu gøre til konkrete handlinger, som vi ved, at danskerne efterspørger i højere grad nu end før krisen, siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop.

Mere støtte til danske varer

Derudover sætter Coop gang i en række andre tiltag, der skal være med til at hjælpe danske producenter. Her er planen:

- Mærkning af varer fra Danmark, så det bliver nemmere for kunderne at finde de danske varer i butikkerne.

- Markedsføring øges med kampagner i alle fem kæder – Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma for danske og lokale produkter.

- Coop Crowdfunding åbner permanent salgskanal for de mindste producenter og bistår med finansiering.

- Irma hjælper små fødevare-iværksættere med markedsføring og direkte salg af deres varer.

LÆS OGSÅ: Alle kæder i Coop giver overskud - på nær en enkelt



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD