Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Formand i Coop-valgkamp: Vi skal kigge på 'maveandelen'

Foto: Coop presse-foto



Thursday den 5 April 2018 kl. 10:24 af: Lars Graabek - Super Avisen

Lasse Bolander, som er formand for Coop, satser blandt andet på, at danskerne vil bruge en større del af deres penge på mad hos Coop og ikke hos konkurrenterne.

Lasse Bolander har været formand for Coop siden 2008, hvor han afløste Ebbe Lundgaard. Han har flere ledelsesposter i dansk erhvervsliv på cv'et som blandt andet koncernchef i Det Berlingske Officin og som bestyrelsesformand for Spejder Sport A/S, Nordjyske Medier og Information. Han har desuden arbejdet i Tulip og Arla Foods. Super-Avisen har talt med formanden op til formandsvalget i Coop.

Du er på valg igen som formand for Coop. Hvad er din vision for koncernen?

- Coop er formentlig Danmarks største forening med mulighed for at gøre noget godt for Danmark og for forbrugerne. De seneste år har vi arbejdet med en agenda om at få bedre varer på hylderne og give danskerne flere spændende madoplevelser. Samtidig har vi også satset på en digital dialog med vores medlemmer via vores app. Sidste år brugte vi på at lave en ny strategiplan i samarbejde med landsrådet og de selvstændige brugsforeninger. Den plan er lavet på baggrund af, at vi kan se, at dagligvaremarkedet ikke vokser, og at konkurrencen intensiveres. Der bygges konstant nye dagligvarebutikker, og det skal vi komme med et kvalificeret svar på.

Hvad er dit svar helt konkret?

- Strategiplanen, som vi er ved at implementere, har flere spor. Det vigtigste spor er at kigge på, hvor væksten inden for madmarkedet er henne. Den ligger ikke i traditionel dagligvarehandel, men på restaurationsmarkedet og på takeaway, out of home eller hvad man vælger at kalde det. Vi skal derfor, i stedet for at kigge på markedsandele på dagligmarkedet, kigge på ’maveandelen’, dvs. hvor stor en andel af de penge, danskerne bruger på mad, går til os. Vi har blandt andet arbejdet meget med vores C-varer, som er salater og færdigretter. Desuden bringer vi slagterne mere og mere i spil med at lave færdige ting i stedet for bare at skære kød ud. Det er et af de helt store satsningsområder, som jeg gerne vil være med til at rulle ud.

Det lokale spor

- Vi arbejder meget på at tilpasse butikkerne til det lokale kundegrundlag og konkurrencesituation. Der kommer større forskelle i sortiment på tværs af butikkerne, og med appen har vi mulighed for at lave lokale tilbud, som gør, at vi bliver mere konkurrencedygtige lokalt. Der bliver blandt andet møbleret om i vore Kvicklyvarehuse, så non food passer til kundegrundlaget, og vi er i gang med at rulle et lavprisprogram ud, som skal gøre det attraktivt for kunderne at handle færdigt i vore supermarkeder i stedet for at handle flere forskellige steder, siger formanden og fortsætter:

- Et andet spor er digitaliseringssporet, som giver os mulighed for at være i dialog med kunderne digitalt. Vores relativt nye app har været en stor succes med over en ½ million danskere som registrerede brugere. Her kan vi løbende fortælle om tilpassede tilbud. Desuden bruger vi den også til at fortælle om, hvad vi foretager os rent foreningsmæssigt. Tilbudsavisernes værdi falder, så vi har brug for at have et alternativt på plads.

Har du nogle spareinitiativer?

- Da dagligvaremarkedet ikke vokser, skal vi tage livtag med omkostningerne. Det startede sidste år med et program, som hedder ’Et enklere Coop’, som kort fortalt handler om, at vi ikke skal gøre tingene flere gange i Coop. De skal først udvikles i et fælles forum og implementeres bagefter i de enkelte kæder. Det betyder, sagt lidt primitivt, at vi udvikler sortimentet til den største Kvickly, vi har, og så laver vi det mindre og mindre i forhold til butiksstørrelsen. Det gør, at vi kan reducere vores sortiment med rigtig mange varenumre, uden at kunden i den enkelte butik opdager det. Desuden vil vi udvikle flere fælles koncepter som for eksempel et brødkoncept i alle vore butikker. De kommer i forskellige størrelser alt efter butikkens størrelse. Det kan vi spare rigtig mange penge på. Den strategi, jeg går til valg på, giver svar på de udfordringer, vi har, og dem vil jeg gerne være med til at realisere.

Formandsvalget finder sted 14. april.

LÆS OGSÅ: Udfordrer i Coop-valgkamp: Vi skal genskabe andels-bevægelsen



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD