Blockbuster lukker alle amerikanske butikker
Videoudlejningskæden bliver presset af digitale tjenester som Netflix. Nu tager den amerikanske ejer konsekvensen og lukker sine 300 butikker.
Nu er det endegyldigt slut for de amerikanske Blockbuster-butikker.
Den kriseramte videoudlejningskæde lukker i januar sine 300 amerikanske butikker, mens man allerede i midten af december vil stoppe med den såkaldte "Blockbuster by mail"-service.
Det er selskabet Dish Networks, der ejer den amerikanske del af kæden. Selskabet reddede Blockbuster fra at gå neden om og hjem ved at overtage videokæden i 2011. De fysiske butikker udfordres dog i den grad af digitale tjenester som Netflix, og det har fået Dish til at tage konsekvensen, skriver selskabet i en pressemeddelelse.
- Dette er ikke en let beslutning, men forbrugerne kræver i højere grad digital distribution af film. Selvom vi lukker de fysiske butikker, fortsætter vi med at se en værdi i Blockbuster som brand, og vi forventer at udnytte det brand, når vi fremadrettet vil udvide vores digitale tilbud, siger topchef i Dish, Joseph P. Clayton, i pressemeddelelsen.
Dish vil fortsat have rettighederne til brandet Blockbuster og vil fremadrettet satse på streaming-tjenesten "Blockbuster On Demand". Ifølge nyhedsbureauet Bloomingberg koster lukningen af de 300 butikker omkring 2.800 medarbejdere jobbet.
Er udfordret globalt
Det er ikke kun i USA, at Blockbuster har det svært. I sidste uge kom det frem, at den britiske del af kæden for anden gang på et år er tæt på konkurs. Her er selskabet nu sat under administration, mens man forsøger at finde en køber til forretningen eller dens aktiver.
LÆS OGSÅ: Blockbuster tæt på konkurs
Også den danske del af forretningen har været presset. Her forsøger kæden nu at gå helt nye veje ved at ændre koncept og navn. I fremtiden vil man sælge brugte elektroniske produkter under navnet RecycleIT. Det er erhvervsmanden David Overby, der sammen med en kreds af investorer har købt den danske del af Blockbuster-kæden, og vil forsøge sig med det nye koncept.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Taber millioner trods uventet fremgang i butikkerne
Dagligvarekæde tager nu hul på tocifret millioninvestering
Afviser tilbudskrig som svar på skærpet konkurrence
Stor køkkenkæde lukker op mod 20 butikker
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Taber millioner trods uventet fremgang i butikkerne
Dagligvarekæde tager nu hul på tocifret millioninvestering
Afviser tilbudskrig som svar på skærpet konkurrence
Stor køkkenkæde lukker op mod 20 butikker
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops