Frygt for monopol på omdeling af reklamer
Der er alvorlig risiko for, at der udvikler sig monopoltilstande på markedet for husstandsomdelte reklamer, frygter flere kunder.
PostNord har annonceret, at man fra årsskiftet ikke længere vil tilbyde adresseløse forsendelser, det vil sige reklameomdeling, på bestemte dage.
Det betyder, at der nu findes et marked for disse forsendelser på 1,6 milliarder kroner, som udelukkende varetages af distributionsselskabet Forbrugerkontakt.
Derfor vil bureugruppen GroupM og analysevirksomheden Data Intelligence i samarbejde med Forbrugerstyrelsen afholde en række åbne informationsmøder, så alle kunder kan drøfte deres muligheder på et marked, der risikerer at blive monopoliseret.
Prisen vil stige
Initiativtageren til møderne er Danmarks største bureaugruppe, GroupM.
- Der er stort behov i markedet for at vide, om der eventuelt kommer en konkurrent til Forbrugerkontakt, og – nok mere nærliggende – hvordan man bør agere i forhold til en monopolist, siger Claus Holm, der er Direct Manager i GroupM’s mediebureau m/SIX.
- Rentabiliteten i denne kanal afhænger naturligvis også af pris, og markedet har i den seneste håndfuld år været præget af priskrig. Nu står prisen til med stor sandsynlighed at stige, for der er umiddelbart ingen andre udfordrere i sigte, fortsætter han.
GroupM har i forvejen – sammen med Geomatic og NN Markedsdata/Bisnode – lanceret sitet Husstandsomdelt.dk, der har til formål at ”oplyse og vejlede” om denne disciplin inden for printkommunikation.
Det første af informationsmøderne finder sted i Aarhus den 23. maj hos GroupM.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter