Reklamepenge på Youtube kan gå til terrorisme
Danske virksomheder som Bang & Olufsen og Telmore kan have finansieret Islamisk Stat via Youtube-reklamer uden at vide det.
Danske firmaer risikerer at finansiere terrorgrupper og nazisympatisører, når de reklamerer på Youtube. Det skriver Berlingske.
Avisen har fundet eksempler, hvor virksomheder som Bang & Olufsen, Telmore, Aalborg Universitet, og Forbrugerrådet Tænk optræder med reklamebannere på kontroversielle YouTube-klip. Det gælder den officielle hymne for Islamisk Stat, klip, der forherliger jihad, og videoer om den pronazistiske gruppering Combat 18.
Komplicerede systemer
Grunden til, at virksomhederne kommer til at reklamere på disse videoer, skal findes i de komplicerede systemer, der skal sikre at bestemte personer bliver eksponeret for bestemte reklamer i forhold til deres klik-historik.
- Som annoncør kan du være glad for den trafik, en reklame giver dig, men du aner ikke, hvor den kommer fra – om den kommer fra steder, du ikke vil reklamere og ikke vil sættes sammen med, forklarer Peter Kruse, der er IT-sikkerhedsekspert hos CSIS til Berlingske.
Musik er mange ting
Berlingske ved ikke med sikkerhed, om firmaerne finansierer terrorceller direkte. Google, der ejer Youtube, oplyser, at 68 procent af indtægterne fra annoncerne går til ejerne af klippet. De resterende 32 procent går til Google selv.
- I gamle dage annoncerede man bredt, men nu kan vi målrette vores annoncer til folk, som vi ønsker at ramme, altså efter hvilke »passion points« (interesser, red.) de har. Dér har vi sagt, at vi gerne vil ramme folk, der er interesserede i musik, og derfor kan vores annonce ende på de sange, I har sendt. Det er dog mediet YouTube, vi køber ind på og ikke specifikke stykker indhold såsom denne sang, siger Marc Østerskov, marketingschef i Telmore.
Google er opmærksom på problemstillingen, og er i dialog med virksomhederne for at forhindre, at den slags ting sker fremover.
- Noget YouTube-indhold kan være kontroversielt, hvilket er grunden til, at vi kun tillader reklamer på videoer, der falder inden for vores retningslinjer for annoncering. Vores partnere kan også vælge ikke at reklamere på indhold, de anser for upassende, og vi arbejder med branchen for at hjælpe dem med at træffe kvalificerede valg, skriver Google til Berlingske i en mail.
LÆS OGSÅ: Forbrugere stoler ikke på Facebook-reklamer
Læs hele artiklen på BerlingskeFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter