Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Reklamepenge på Youtube kan gå til terrorisme





Wednesday den 22 February 2017 kl. 08:55 - Kilde: Berlingske

Danske virksomheder som Bang & Olufsen og Telmore kan have finansieret Islamisk Stat via Youtube-reklamer uden at vide det.

Danske firmaer risikerer at finansiere terrorgrupper og nazisympatisører, når de reklamerer på Youtube. Det skriver Berlingske

Avisen har fundet eksempler, hvor virksomheder som Bang & Olufsen, Telmore, Aalborg Universitet, og Forbrugerrådet Tænk optræder med reklamebannere på kontroversielle YouTube-klip. Det gælder den officielle hymne for Islamisk Stat, klip, der forherliger jihad, og videoer om den pronazistiske gruppering Combat 18.

Komplicerede systemer

Grunden til, at virksomhederne kommer til at reklamere på disse videoer, skal findes i de komplicerede systemer, der skal sikre at bestemte personer bliver eksponeret for bestemte reklamer i forhold til deres klik-historik.

- Som annoncør kan du være glad for den trafik, en reklame giver dig, men du aner ikke, hvor den kommer fra – om den kommer fra steder, du ikke vil reklamere og ikke vil sættes sammen med, forklarer Peter Kruse, der er IT-sikkerhedsekspert hos CSIS til Berlingske.

Musik er mange ting 

Berlingske ved ikke med sikkerhed, om firmaerne finansierer terrorceller direkte. Google, der ejer Youtube, oplyser, at 68 procent af indtægterne fra annoncerne går til ejerne af klippet. De resterende 32 procent går til Google selv. 

- I gamle dage annoncerede man bredt, men nu kan vi målrette vores annoncer til folk, som vi ønsker at ramme, altså efter hvilke »passion points« (interesser, red.) de har. Dér har vi sagt, at vi gerne vil ramme folk, der er interesserede i musik, og derfor kan vores annonce ende på de sange, I har sendt. Det er dog mediet YouTube, vi køber ind på og ikke specifikke stykker indhold såsom denne sang, siger Marc Østerskov, marketingschef i Telmore.

Google er opmærksom på problemstillingen, og er i dialog med virksomhederne for at forhindre, at den slags ting sker fremover.

- Noget YouTube-indhold kan være kontroversielt, hvilket er grunden til, at vi kun tillader reklamer på videoer, der falder inden for vores retningslinjer for annoncering. Vores partnere kan også vælge ikke at reklamere på indhold, de anser for upassende, og vi arbejder med branchen for at hjælpe dem med at træffe kvalificerede valg, skriver Google til Berlingske i en mail.

LÆS OGSÅ: Forbrugere stoler ikke på Facebook-reklamer

Læs hele artiklen på Berlingske


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD