Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Forbrugere stoler ikke på Facebook-reklamer





Monday den 24 October 2016 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

En stor del af danskerne rynker på næsen af reklamer på Facebook. De stoler mere på brugeranmeldelser og anbefalinger fra venner.

Rigtig mange forretninger forsøger at tilkæmpe sig nye kunder ved at reklamere på Facebook. Det kan være med traditionelle annoncer eller ved hjælp af sponsorerede indlæg, som med jævne mellemrum dukker op i Facebook-brugernes nyhedsfeed.

Men en stor del af forbrugerne er skeptiske over for den type markedsføring. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Trustpilot.

42 procent af danskerne stoler enten slet ikke eller kun i mindre grad på virksomheder, der reklamerer på Facebook. Samtidig foretrækker 59 procent at læse ikke-sponsoreret indhold, mens de klikker rundt på det sociale medie.

De fuldvoksne er mest skeptiske

Ikke overraskende er den ældre generation mest skeptisk anlagt. Kun 35 procent af forbrugerne over 55 år stoler på virksomheder, som reklamerer på Facebook. Blandt forbrugerne i den unge aldersgruppe på 18-34 år er andelen oppe på 57 procent.

Hvis forbrugerne rynker på næsen ad reklamer, så stoler de i langt højere grad på anbefalinger fra venner og familie. 80 procent af de adspurgte i undersøgelsen har større tiltro den slags fremfor virksomhedernes egne reklamer.

Derudover stoler i alt 53 procent mere på brugeranmeldelser end reklamer. 

Danskerne er bevidste om reklamer

Ifølge Mathilde Lykke Bülow, kommunikationschef i Trustpilot, viser resultaterne en klar tendens hos danske forbrugere.

- Undersøgelsen peger først og fremmest på, at vi i stigende grad er bevidste om, at meget af indholdet på Facebook er betalt, udtaler hun i en pressemeddelelse. 

At mange forbrugere føler sig mere trygge ved brugeranbefalinger end reklamer, sætter også krav til virksomhederne.

- Det er både et udtryk for, at brugeranmeldelser bliver mere og mere udbredte, men også for, at disse giver et rigtig godt fingerpeg om, hvordan andre forbrugere har oplevet en virksomheds kundeservice. Derfor er det også en god reminder til virksomhederne om, at deres arbejde med kundeservice afspejler sig i deres online-omdømme, siger Mathilde Lykke Bülow. 

LÆS OGSÅ: Falske konkurrencer på Facebook skal stoppes



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD