Forbrugere stoler ikke på Facebook-reklamer
En stor del af danskerne rynker på næsen af reklamer på Facebook. De stoler mere på brugeranmeldelser og anbefalinger fra venner.
Rigtig mange forretninger forsøger at tilkæmpe sig nye kunder ved at reklamere på Facebook. Det kan være med traditionelle annoncer eller ved hjælp af sponsorerede indlæg, som med jævne mellemrum dukker op i Facebook-brugernes nyhedsfeed.
Men en stor del af forbrugerne er skeptiske over for den type markedsføring. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Trustpilot.
42 procent af danskerne stoler enten slet ikke eller kun i mindre grad på virksomheder, der reklamerer på Facebook. Samtidig foretrækker 59 procent at læse ikke-sponsoreret indhold, mens de klikker rundt på det sociale medie.
De fuldvoksne er mest skeptiske
Ikke overraskende er den ældre generation mest skeptisk anlagt. Kun 35 procent af forbrugerne over 55 år stoler på virksomheder, som reklamerer på Facebook. Blandt forbrugerne i den unge aldersgruppe på 18-34 år er andelen oppe på 57 procent.
Hvis forbrugerne rynker på næsen ad reklamer, så stoler de i langt højere grad på anbefalinger fra venner og familie. 80 procent af de adspurgte i undersøgelsen har større tiltro den slags fremfor virksomhedernes egne reklamer.
Derudover stoler i alt 53 procent mere på brugeranmeldelser end reklamer.
Danskerne er bevidste om reklamer
Ifølge Mathilde Lykke Bülow, kommunikationschef i Trustpilot, viser resultaterne en klar tendens hos danske forbrugere.
- Undersøgelsen peger først og fremmest på, at vi i stigende grad er bevidste om, at meget af indholdet på Facebook er betalt, udtaler hun i en pressemeddelelse.
At mange forbrugere føler sig mere trygge ved brugeranbefalinger end reklamer, sætter også krav til virksomhederne.
- Det er både et udtryk for, at brugeranmeldelser bliver mere og mere udbredte, men også for, at disse giver et rigtig godt fingerpeg om, hvordan andre forbrugere har oplevet en virksomheds kundeservice. Derfor er det også en god reminder til virksomhederne om, at deres arbejde med kundeservice afspejler sig i deres online-omdømme, siger Mathilde Lykke Bülow.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter