Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Hvornår har du sidst sagt tak til en kunde?"

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
Læs bloggen her

Derfor får reklamer mindre og mindre betydning

Foto: detailfolk.dk



Om Trustpilot

Trustpilot blev grundlagt i 2007 af CEO Peter Mühlmann og er et åbent online community, der styrker relationen mellem forbrugere og virksomheder. Forbrugere kan anmelde deres købsoplevelser hos virksomheder, og virksomheder kan svare på anmeldelser og gå i dialog med deres kunder.

Tirsdag den 25 august 2015 kl. 09:36 af: Søren Duran Duus - 0

Ifølge en ny undersøgelse er det andre menneskers mening, der har størst betydning for danskerne, når de handler på nettet. Sociale medier har desuden fået stor betydning, mens reklamer betyder mindre.

Hvad påvirker danskerne mest, når de handler på nettet?

Er det reklamering? Er det sociale medier? Eller måske andre private handlendes anmeldelser?

Ifølge en ny undersøgelse foretaget af YouGov for anmeldelsesplatformen Trustpilot er det sidstnævnte faktor - andres meninger.

I undersøgelsen svarer 89 procent af de adspurgte, at det, som venner, familie og bekendte siger, har enten nogen, stor eller meget stor betydning. Også andres ytringer på nettet påvirker os, når vi shopper online. For 66 procent har brugeranmeldelser på tjenester som for eksempel TripAdvisor eller Trustpilot betydning. Endelig svarer 51 procent, at det, andre skriver på sociale medier som Facebook, har betydning for deres køb online.

- Der kommer hele tiden nye netbutikker til, og for forbrugerne kan det være vanskeligt at manøvrere i de mange udbud og informationer. Det skaber en tryghed og giver stor værdi for mange forbrugere, at de kan høre om andres erfaringer og holdninger, siger Mathilde Lykke Bülow, der er kommunikationschef hos Trustpilot, som p.t. har 13 millioner brugeranmeldelser af virksomheder over hele verden.

LÆS OGSÅ: Online eller offline: Kunderne forventer det samme

Brug kundernes mening aktivt

Forbrugerundersøgelsen viser videre, at blot 38 procent mener, at reklamer har betydning. Heraf svarer 1 procent meget stor betydning, 5 procent stor betydning og 32 procent nogen betydning.

Ligeledes har det, webbutikkerne selv skriver på deres egne hjemmesider, blot betydning for 44 procent af de adspurgte. Heraf svarer 2 procent meget stor betydning, 7 procent stor betydning og 35 procent nogen betydning.

Forbrugerekspert er ikke overrasket over de handlendes lavere tiltro til reklamer og virksomhederne selv:

- Forbrugerne i dag stoler mere på andre forbrugere, som de jo oftest ikke kender, men til gengæld identificerer sig med, end de stoler på virksomhederne, som tydeligt står bag de forskellige reklamer.

- Jeg tror, vi kommer til at se den tendens endnu mere udbredt fremover, og virksomheder gør klogt i at bruge kundernes mening aktivt til at forbedre sig, siger Mogens Bjerre, lektor ved CBS og ekspert i detailhandel og online forbrugeradfærd.

LÆS OGSÅ: Første online-supermarked af sin slags ansætter direktør



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (Du kan blive den første)



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD