Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Derfor får reklamer mindre og mindre betydning

Foto: detailfolk.dk



Om Trustpilot

Trustpilot blev grundlagt i 2007 af CEO Peter Mühlmann og er et åbent online community, der styrker relationen mellem forbrugere og virksomheder. Forbrugere kan anmelde deres købsoplevelser hos virksomheder, og virksomheder kan svare på anmeldelser og gå i dialog med deres kunder.

Tuesday den 25 August 2015 kl. 09:36 af: Søren Duran Duus

Ifølge en ny undersøgelse er det andre menneskers mening, der har størst betydning for danskerne, når de handler på nettet. Sociale medier har desuden fået stor betydning, mens reklamer betyder mindre.

Hvad påvirker danskerne mest, når de handler på nettet?

Er det reklamering? Er det sociale medier? Eller måske andre private handlendes anmeldelser?

Ifølge en ny undersøgelse foretaget af YouGov for anmeldelsesplatformen Trustpilot er det sidstnævnte faktor - andres meninger.

I undersøgelsen svarer 89 procent af de adspurgte, at det, som venner, familie og bekendte siger, har enten nogen, stor eller meget stor betydning. Også andres ytringer på nettet påvirker os, når vi shopper online. For 66 procent har brugeranmeldelser på tjenester som for eksempel TripAdvisor eller Trustpilot betydning. Endelig svarer 51 procent, at det, andre skriver på sociale medier som Facebook, har betydning for deres køb online.

- Der kommer hele tiden nye netbutikker til, og for forbrugerne kan det være vanskeligt at manøvrere i de mange udbud og informationer. Det skaber en tryghed og giver stor værdi for mange forbrugere, at de kan høre om andres erfaringer og holdninger, siger Mathilde Lykke Bülow, der er kommunikationschef hos Trustpilot, som p.t. har 13 millioner brugeranmeldelser af virksomheder over hele verden.

LÆS OGSÅ: Online eller offline: Kunderne forventer det samme

Brug kundernes mening aktivt

Forbrugerundersøgelsen viser videre, at blot 38 procent mener, at reklamer har betydning. Heraf svarer 1 procent meget stor betydning, 5 procent stor betydning og 32 procent nogen betydning.

Ligeledes har det, webbutikkerne selv skriver på deres egne hjemmesider, blot betydning for 44 procent af de adspurgte. Heraf svarer 2 procent meget stor betydning, 7 procent stor betydning og 35 procent nogen betydning.

Forbrugerekspert er ikke overrasket over de handlendes lavere tiltro til reklamer og virksomhederne selv:

- Forbrugerne i dag stoler mere på andre forbrugere, som de jo oftest ikke kender, men til gengæld identificerer sig med, end de stoler på virksomhederne, som tydeligt står bag de forskellige reklamer.

- Jeg tror, vi kommer til at se den tendens endnu mere udbredt fremover, og virksomheder gør klogt i at bruge kundernes mening aktivt til at forbedre sig, siger Mogens Bjerre, lektor ved CBS og ekspert i detailhandel og online forbrugeradfærd.

LÆS OGSÅ: Første online-supermarked af sin slags ansætter direktør



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD