Derfor får reklamer mindre og mindre betydning
Om Trustpilot
Trustpilot blev grundlagt i 2007 af CEO Peter Mühlmann og er et åbent online community, der styrker relationen mellem forbrugere og virksomheder. Forbrugere kan anmelde deres købsoplevelser hos virksomheder, og virksomheder kan svare på anmeldelser og gå i dialog med deres kunder.
Ifølge en ny undersøgelse er det andre menneskers mening, der har størst betydning for danskerne, når de handler på nettet. Sociale medier har desuden fået stor betydning, mens reklamer betyder mindre.
Hvad påvirker danskerne mest, når de handler på nettet?
Er det reklamering? Er det sociale medier? Eller måske andre private handlendes anmeldelser?
Ifølge en ny undersøgelse foretaget af YouGov for anmeldelsesplatformen Trustpilot er det sidstnævnte faktor - andres meninger.
I undersøgelsen svarer 89 procent af de adspurgte, at det, som venner, familie og bekendte siger, har enten nogen, stor eller meget stor betydning. Også andres ytringer på nettet påvirker os, når vi shopper online. For 66 procent har brugeranmeldelser på tjenester som for eksempel TripAdvisor eller Trustpilot betydning. Endelig svarer 51 procent, at det, andre skriver på sociale medier som Facebook, har betydning for deres køb online.
- Der kommer hele tiden nye netbutikker til, og for forbrugerne kan det være vanskeligt at manøvrere i de mange udbud og informationer. Det skaber en tryghed og giver stor værdi for mange forbrugere, at de kan høre om andres erfaringer og holdninger, siger Mathilde Lykke Bülow, der er kommunikationschef hos Trustpilot, som p.t. har 13 millioner brugeranmeldelser af virksomheder over hele verden.
LÆS OGSÅ: Online eller offline: Kunderne forventer det samme
Brug kundernes mening aktivt
Forbrugerundersøgelsen viser videre, at blot 38 procent mener, at reklamer har betydning. Heraf svarer 1 procent meget stor betydning, 5 procent stor betydning og 32 procent nogen betydning.
Ligeledes har det, webbutikkerne selv skriver på deres egne hjemmesider, blot betydning for 44 procent af de adspurgte. Heraf svarer 2 procent meget stor betydning, 7 procent stor betydning og 35 procent nogen betydning.
Forbrugerekspert er ikke overrasket over de handlendes lavere tiltro til reklamer og virksomhederne selv:
- Forbrugerne i dag stoler mere på andre forbrugere, som de jo oftest ikke kender, men til gengæld identificerer sig med, end de stoler på virksomhederne, som tydeligt står bag de forskellige reklamer.
- Jeg tror, vi kommer til at se den tendens endnu mere udbredt fremover, og virksomheder gør klogt i at bruge kundernes mening aktivt til at forbedre sig, siger Mogens Bjerre, lektor ved CBS og ekspert i detailhandel og online forbrugeradfærd.
LÆS OGSÅ: Første online-supermarked af sin slags ansætter direktør
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter