Forbrugerombudsmand: Reklame gør kvindelige håndværkere til sexobjekter
En annonce med en lettere påklædt kvinde er kønsdiskriminerende. Det mener Forbrugerombudsmanden, der retter kritik mod Danske Byggecentre.
En annonce i Ekstra Bladet i starten af 2016 har fået Forbrugerombudsmanden op af stolen, og hun retter nu kritik af organisationen Danske Byggecentre, der står bag annoncen. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Sex i arbejdsmæssig sammenhæng
Annoncen blev indrykket én gang i forbindelse med messen ”Byggeri 16”. Udover overskriften ”Øl, fliser og fagmekanik”, var der under billedet også følgende tekst; ”Der er noget for både husarerne, tømrerne og murerne”.
Det har fået Forbrugerombudsmanden til at udtale kritik af annoncen, og ombudsmanden mener, at reklamens overskrift sammenholdt med billede og tekst primært henvendte sig til mandlige håndværkere og spillede på en antagelse om mænds fantasi eller mulighed for sex i arbejdsmæssig sammenhæng.
Da reklamen primært var rettet mod mandlige håndværkere, og da den letpåklædte kvinde fremstod som en kvindelig håndværker, kunne reklamen derfor opfattes som om, at kvindelige håndværkere reduceres til sexobjekter.
Ifølge Forbrugerombudsmanden kunne reklamen derfor virke nedværdigende eller krænkende overfor kvinder i håndværkerfaget, selv om reklamen anvendte humoristiske virkemidler, der kunne signalere, at reklamen ikke var alvorlig ment.
Undlader lignende tiltag
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, har nu skrevet til Danske Byggecentre, at hun går ud fra, at brancheforeningen fremover undlader at bruge lignende markedsføringstiltag.
- Der står i retningslinjerne, at en reklame skal være udformet, så den ikke indeholder eller er egnet til at fremme kønsdiskrimination. Denne reklame kan dog opfattes som om, at kvindelige håndværkere bliver reduceret til sexobjekter. Derfor kan den virke nedværdigende eller krænkende for kvinder i håndværkerfag, siger Christina Toftegaard Nielsen.
LÆS OGSÅ: Forbrugerombudsmand: Normal vildleder forbrugerne
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter