Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Regler om reparation inden for "rimelig tid"

(C) Sidens indhold er leveret af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og må kun gengives med tydelig kilde og/eller link til siden

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen arbejder for velfungerende markeder. Velfungerende markeder understøtter vækst og høj forbrugervelfærd.

Herudover bidrager styrelsen til udvikling af ny forbrugerpolitik og regulering, behandler klagesager, analyserer markedsforhold samt formidler forbruger-information til forbrugere og erhvervsdrivende.

Besøg Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen her

Din kunde henvender sig til dig med en vare som er gået i stykker. Der er tale om en fabrikationsfejl, og du er forpligtet til at reparere varen. Men hvor lang tid har du til det?

Ifølge købeloven, skal en afhjælpning – som en reparation hedder i købeloven – foregå inden for rimelig tid. Hvor lang tid, ”rimelig tid” er, afhænger af flere ting. Fx hvilken vare der er tale om, hvad der er galt med den, hvor besværligt det er for din kunde at undvære den, og om du har stillet en lånegenstand til rådighed

"Rimelig tid"

Som udgangspunkt er ”rimelig tid” op til nogle få uger, men du kan i nogle tilfælde have ret til at bruge længere tid. Mens en ombytning til en ny vare typisk vil kunne klares meget hurtigt, medmindre varen skal skaffes hjem, vil en reparation som regel tage lidt længere tid.

Nogle typiske eksempler på, hvornår du kan have ret til at bruge mere end et par uger på at reparere en vare:

  • Hvis der er tale om en vare, kunden ikke bruger hver dag og kan undvære uden de store problemer, fx en ud af otte spisebordsstole eller ski om sommeren.
  • Hvis der er tale om en periodisk fejl, altså en fejl som kun viser sig af og til.
  • Hvis det er en vare, der er lavet specielt til kunden, fx skræddersyet tøj.
  • Hvis en ny vare skal bestilles hjem.
  • Hvis der er tale om teknisk kompliceret produkt, som er vanskeligt at undersøge og reparere.
  • Hvis du har lånt kunden en anden vare i mellemtiden.
  • Hvis kunden på trods af manglen stadig kan bruge varen, fx mens du venter på reservedele.

www.forbrug.dk kan du læse mere om reklamationsret, ombytning, rettigheder og lignende. 

Sidens indhold er leveret af ekstern partner, og detailfolk.dk påtager sig intet juridisk ansvar for indhold eller ordlyd.



Del denne side:






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD