Mig og min butik
Regler om gavekort, samt bytte- og returret
(C) Sidens indhold er leveret af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og må kun gengives med tydelig kilde og/eller link til sidenKonkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen arbejder for velfungerende markeder. Velfungerende markeder understøtter vækst og høj forbrugervelfærd.
Herudover bidrager styrelsen til udvikling af ny forbrugerpolitik og regulering, behandler klagesager, analyserer markedsforhold samt formidler forbruger-information til forbrugere og erhvervsdrivende.
Besøg Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen her
Julehandlen står for døren, og kunderne står i kø for at købe gaver. Det er dog ikke altid, at gaven falder i modtagerens smag, eller måske var farven eller størrelsen ikke den rigtige.
Mange forbrugere tror fejlagtigt, at de har en lovfæstet ret til at fortryde et køb foretaget i en fysisk butik. Sådan en ret er der imidlertid ikke. Rigtig mange butikker tilbyder imidlertid, at kunderne kan fortryde købet inden for en frist på fx 30 dage. Det er dig som sælger, der bestemmer, om du vil tilbyde en retur- eller bytteret. Det er også dig der bestemmer, hvor lang fortrydelsesfristen skal være.
Hvis det er vigtigt for dig, at varen returneres i originalemballage, at alle mærker sidder på varen og at plomberinger ikke er brudt, er det vigtigt, at du skriver det på bonen. Det er også vigtigt, at du her skriver, hvor lang fristen til at fortryde er, og om man kan få pengene tilbage, bytte til andre varer eller få et tilgodebevis.
Gode råd til gavebytteri
Når gaven skal byttes, skal kunden overholde de betingelser, butikken har opstillet for at tage varen tilbage. Der gælder forskellige regler afhængig af, om gaven er købt på nettet eller i en almindelig butik.
Hvis kunden har købt varen på nettet eller fået tilbudt en fortrydelsesret i butikken, skal kunden følge de få simple regler:
• Overholde tidsfristen for returretten
• Ikke tage varen i brug
• Gemme bonen eller kvitteringen
• Lade alle mærker og lignende sidde på varen og huske at returnere det hele
Hvis varen er købt på nettet, er der altid 14 dages fortrydelsesret, fra kunden har modtaget varen. Man kan som butik godt tilbyde en længere frist.
Gode råd om gavekort
Gavekort er meget populært som julegave. Men mange gavekort bliver aldrig indløst. Hvis de er for besværlige at bruge, bliver de måske lagt væk og bliver glemt eller bliver væk. Når gavekortet er udløbet, har kunden tabt pengene.
Som forretning skal du være opmærksom på, hvor lang gyldighedsperioden skal være på gavekortet. Et gavekort har som udgangspunkt en gyldighed på tre år, medmindre der er aftalt en kortere frist. Hvis du fastsætter en kortere tidsfrist, må den ikke være urimelig kort.
Det kan være en god ide at skrive på gavekortet, om det kan indløses til kontanter eller kun kan bruges på varer i butikken.
Sidens indhold er leveret af ekstern partner, og detailfolk.dk påtager sig intet juridisk ansvar for indhold eller ordlyd.Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter