Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Sådan tackler du som ung leder de ældre medarbejdere

Foto: morguefile.com



Monday den 5 November 2012 kl. 14:22 af: Simone Hansen

Det kan være svært at lede og få respekt som helt ung chef blandt ældre medarbejdere. Her får du fem gode råd til at tackle situationen.

’Det har vi prøvet før, det fungerede ikke’, eller ’Ja, det er jo fredag, så du har nok tømmermænd?’

Det kan være en udfordring at være ung leder for ældre medarbejdere, der af og til har svært ved at indstille sig på at have fået en chef, der er 15-20 år yngre en dem selv. Og man kan både møde drillende, måske ligefrem nedladende kommentarer eller bare en generel modstand over sin person og ledelsesstil.

Men der er hjælp og råd at hente. Ledelsesrådgiver hos Lederne Michael Uhrenholt har igennem mange år undervist unge chefer i ledelse og kender til de udfordringer man som ung leder i detailbranchen støder på. Her giver han detailfolk.dk fem gode råd til, hvordan man som ung leder kan håndtere udfordringer med ’ældre’ medarbejdere.

  • Stik en finger i jorden

Selv om du sagtens kan være en ung og dygtig leder, kan ældre medarbejdere godt føle sig overhalet indenom, når en ung leder bliver udnævnt. Det kan være en udfordring for dem, at de pludselig skal referere til en chef på for eksempel 30 år. Unge såvel som ældre ledere, kan let møde modstand fra medarbejdere, der har arbejdet i virksomheden i 15-20 år, og derfor er det vigtigt, at man stikker en finger i jorden. Når man er blevet leder, skal man i gang med at få sine medarbejderes accept, og den følger ikke nødvendigvis med chef-titlen. Det er vigtigt, at du forsøger at lære dine medarbejdere at kende og ikke farer frem, men også lytter til medarbejdernes erfaring og forventning. Så kan du langsomt vinde dine ansattes accept.

  • Appeller til motivation

Et af de vigtigste ledelsesværkstøjer er kommunikation, der aldrig skal være envejs. Det gælder i høj grad om at få dine medarbejdere i tale og stille dem spørgsmål frem for at give dem svar. Du kan let risikere at høre ’Jamen, det har vi prøvet før, det virkede ikke’, fra ældre medarbejdere, når du kommer med nogle nye ideer og tiltag. Så er det vigtigt at spørge ind til, hvad der ikke virkede, og hvordan det kan gøres bedre? På den måde motiverer og forpligter man sine medarbejdere.

  • Accepter, at du har begrænset viden

En svær opgave, især inden for detailbranchen, er at forstå, at du ikke ved alt. Du møder medarbejdere, der står for bestilling af vare etc., og det er vigtigt at forstå, at du ikke kan og ved det hele selv. Som ung leder må du forvente, at du ikke har samme viden som dine ældre medarbejdere.

  • Skub smarte kommentarer til side med rap bemærkning

Hvis du som ung chef udsættes for smarte bemærkninger om, hvorvidt du skal i byen eller sidder på Facebook, er det bedste, du kan gøre at skubbe det til side med en smart bemærkning og bruge det til din fordel. ’Ja, jeg er på Facebook, her får jeg et godt netværk, og det kan komme mig til gavn’. Sådan skal man tænke og eventuelt sige til sine medarbejdere.

  • Pas på med sociale medier

Som leder skal du også selv passe på med sociale medier og sørge for at have en privatsfære. Det er svært for især unge ledere at ’styre’ brugen af sociale medier, fordi alting er så offentligt i dag, og pludselig har dine venner lagt billeder op af dig fra weekendens bytur på din facebook-profil. Derfor skal du tænke meget over din gøren og laden på facebook og ikke udbasunere dig om dine drukture på hverken nettet eller arbejdspladsen.

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD