Reklameafgiften udskydes
Skatteministeren åbner nu op for at droppe den reklameafgift, der ellers skulle træde i kraft næste år.
Nu udskyder skatteminister Benny Engelbrecht (S) den reklameafgift, der ellers skulle være trådt i kraft i løbet af sommeren 2015.
Skatteministeren er klar til at droppe afgiften, hvis der kan findes en alternativ finansiering. Derfor har han inviteret SF og Enhedslisten til en fornyet drøftelse.
- Når jeg hører forligspartiernes bekymringer, så tager jeg dem naturligvis alvorligt. Derfor synes jeg, det er naturligt at invitere til en fornyet grundig drøftelse. Men jeg må selvfølgelig understrege, at en eventuel afskaffelse kræver, at vi finder den nødvendige finansiering, siger Benny Engelbrecht i en udtalelse.
Stort kritikerkor
Reklameafgiften indgik i Finansloven for 2012, som regeringen stod bag sammen med SF og Enhedslisten. Loven blev vedtaget i Folketinget i december 2012, men den skulle godkendes i EU, inden den kunne træde i kraft. Det blev den i sommers med mindre justeringer, og det var derfor planen, at den skulle endeligt vedtages i Folketinget i januar.
Både fagbevægelse, arbejdsgivere i den grafiske branche, oppositionen og forligspartierne har stået i kø for at kritisere afgiften for blandt andet at koste arbejdspladser i den grafiske branche.
Også distributionsvirksomheden FK Distribution har meldt sig i kritikerkoret og har kaldt afgiften for konkurrenceforvridende. Kritikken gik på, at virksomheder som blandt andre de danske detailkæder skulle betale høje afgifter for tilbudsaviser, mens de danske dagblade ville blive fritaget for afgiften - uanset hvor mange reklamer, de indeholder. FK Distribution valgte endda tidligere på året at stævne EU-kommisionen, fordi den havde godkendt den danske afgift på et - ifølge FK Distribution - mangelfuldt grundlag, som vi tidligere har beskrevet her på detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: Reklameafgift: FK Distribution stævner EU-Kommisionen
Hensigten med reklameafgiften var at mindske mængden af reklamer for at tage hensyn til miljøet. Provenuet fra reklameafgiften skulle samtidig finansiere tillægget til den grønne check, som også var en del af finanslovsaftalen. Skatteministeriets seneste beregninger viser dog, at det forventede provenu vil være cirka en tredjedel mindre end forudsat i 2012-aftalen, fordi mængden af reklamer er faldet kraftigere end ventet.
Regeringen har nu udskudt fremsættelsen af loven om reklameafgiften fra januar til marts.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Kædedirektør er uenig i afgørelse om lovovertrædelse
Godkendt: Synoptik overtager en konkurrerende kæde
HK Handel vil hjælpe berørte medlemmer i Field’s
Sjældne prisstigninger rammer forfriskninger i Ikea
Tomgangen falder: Flere har mod på at åbne butik
Overtagelse af konkurrerende kæde fordobler næsten toplinjen
Stort indsatsområde i Jysk når forbi milliarden
Vil udfordre fastfoodkæder og tankstationer med nyt koncept
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Kædedirektør er uenig i afgørelse om lovovertrædelse
Godkendt: Synoptik overtager en konkurrerende kæde
HK Handel vil hjælpe berørte medlemmer i Field’s
Sjældne prisstigninger rammer forfriskninger i Ikea
Tomgangen falder: Flere har mod på at åbne butik
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops